Tłumacznie pochodzi z translate.google.com.
Oficjalna wersja angielska portalu w przygotowaniu.

GTranslate

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Zmiana rozmiaru tekstu

-A A +A
ACCESS UPJP2

Sylabus

Wielkie wystawy światowe XIX - 1 poł. XX wieku i ich rola w nowoczesnej kulturze artystycznej (2016/17)


drukuj sylabus

Sylabus

  • Tytuł zajęć: Wielkie wystawy światowe XIX - 1 poł. XX wieku i ich rola w nowoczesnej kulturze artystycznej
  • Rok akademicki: 2016/17
  • Sylabus dostępny w ramach przedmiotu:
    • Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Marta Leśniakowska, prof. UPJPII

    Sylabus

    Wymagania wstępne

    Wiedza z historii sztuki i kultury artystycznej XIX-XX w.

    Cele

    Uzyskanie wiedzy z zakresu historii wielkich wystaw światowych i ich znaczenia dla kształtowania się nowoczesnej kultury w powiązaniu ze zjawiskami artystycznymi od poł. XIX do poł. XX w., którą student jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.

    Treści kształcenia

    T.1 Prezentacja różnych apektów wynikających z organizacją wielkich wystaw światowych od poł. XIX w. do połowy XX wieku jako jednego z kluczowych elementów kształtowania nowoczesnej kultury; wpływ wystaw na architekturę i urbanistykę wielkich metropolii (Paryż, Wiedeń) oraz na różne obszary kultury: malarstwo, fotografię, film, kulturę popularną, historię sztuki jako dyscyplinę akademicką, muzealnictwo i wystawiennictwo, etnografię, rozwój nowoczesnego designu.
    T.2 OProblemy prezentowane w szerokim kontekście antropologiczno-kulturowym i w powiązaniu z aktualnie stosowanymi metodologiami w ramach nauki o obrazie.

    Efekty kształcenia

    W_1 Student zdobywa szczegółową wiedzę z zakresu mechanizmów kształtowania się róznych obszarów nowoczesności, zwłaszcza w odniesieniu do kulury wizualnej i wiedzę tę jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej przy analizach różnych aspektów kultury artystycznej;
    W_2 Student potrafi analizować wybrane zagadnienia i osadzać je w szerokim kontekście kulturowym XIX-XX w.;
    W_3 Student potrafi interpretować fakty i wydarzenia związane z wielkimi wystawami światowymi, w szerokim kontekście kulturowym.

    Metody dydaktyczne

    M.1 Wykład ilustrowany slajdami;
    M.2 Prezentacja multimedialna.

    Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

    W.1 Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach.

    Lektury podstawowe

    - Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2012
    - A. Assmann, Wprowadzenie do kulturoznawstwa. Podstawowe terminy, problemy, pytania, Poznań 2015
    - G. Didi-Huberman, Strategie obrazów. Oko historii 1, Kraków 2011
    -G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2008
    -G. Didi-Hubermn, Przed obrazem, Pytanie o cele historii sztuki, Gdańsk 2011
    -H. Belting, Faces, Historia twarzy, Gdańsk 2015

    Lektury uzupełniające

    Olechnicki K., Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa 2003