Tłumacznie pochodzi z translate.google.com.
Oficjalna wersja angielska portalu w przygotowaniu.

GTranslate

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Zmiana rozmiaru tekstu

-A A +A
ACCESS UPJP2

Sylabus

Analiza dyskursu medialnego (2017/18)


drukuj sylabus

Sylabus

  • Tytuł zajęć: Analiza dyskursu medialnego
  • Rok akademicki: 2017/18
  • Sylabus dostępny w ramach przedmiotu:
    • Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Wiesław Przyczyna

    Sylabus

    Wymagania wstępne

    1. Znajomość głównych mediów w Polsce.
    2. Różnica między mediami publicznymi, a komercyjnymi.
    3. Podstawowa wiedza o dyskursie.

    Cele

    Uwrażliwienie na różnorodne możliwości opisywania świata;
    określenie zakresu zainteresowań dyskursu medialnego oraz specyfiki dyskursu medialnego względem dyskursu publicznego;
    wielokierunkowa analiza części składowych dyskursu medialnego w konkretnych przekazach prasowych, radiowych, telewizyjnych i internetowych oraz przygotowanie do umiejętnego ich definiowania;
    określanie ról komunikacyjnych uczestników dyskursu;
    uzyskanie orientacji w rekonstruowaniu kompetencji komunikacyjnych;
    przygotowanie do uczestnictwa we współczesnym dyskursie medialnym;
    wdrażanie do samodzielnej i krytycznej oceny współkreowanej przez media rzeczywistości;
    analiza porównawcza form.

    Treści kształcenia

    Definicje, zakres i cechy dyskursu we współczesnej humanistyce;
    dyskurs publiczny, medialny, religijny – różnice i zależności;
    zmienność ról nadawcy i odbiorcy w dyskursie medialnym (segmenty i sygnały graniczne);
    zróżnicowane i zmienne kompetencje komunikacyjne uczestników dyskursu;
    kulturowe uwarunkowania i ograniczenia dyskursu w ramach analizy jakościowej (m.in. formy, poziomy i charakter komunikowania, grzeczność językowa, nadużycia);
    treść dyskursu;
    temat dyskursu;
    uczestnicy dyskursu;
    adresaci dyskursu;
    kontekst dyskursu.

    Efekty kształcenia

    D2_W Poznanie zasad analizy dyskursu.
    D2_U Wyodrębnienie poszczególnych etapów analizy dyskursu medialnego.
    D2_K Umiejętność budowania własnego dyskursu.

    Metody dydaktyczne

    Wykład, konwersatorium, rozmowa na temat problematyki omawianej w dyskursie, próby analizy dyskursu.

    Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

    Studia stacjonarne:
    Analiza dyskursu prasowego lub radiowego lub telewizyjnego lub internetowego.
    Egzamin ustny z teorii.

    Studia niestacjonarne:
    Egzamin pisemny z teorii.

    Lektury podstawowe

    Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2004.
    Hallin D. C., Mancini P., Systemy medialne: trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007.
    Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów, Kraków 2004.
    Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2007.
    Msza Święta w telewizji? red. W. Przyczyna, Kraków 2006.

    Lektury uzupełniające

    Drożdż M., Media. Teorie i fikcje, Kielce 2005.
    Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 1999.
    Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002.
    Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
    Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996.