Cyfrowe Archiwum

Archidiecezji Krakowskiej

Scenariusze lekcyjne

Blog

Ikonografia

Matka Boska Gromniczna

Małopolskie zabytki

Proboszcz Andrzej Antałkiewicz i modernizacja drewnianego kościoła św. Marii Magdaleny w Rabce na przełomie XVIII i XIX wieku

Z życia Pracowni

Inwentaryzacja krakowskich kościołów. Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie

Małopolskie zabytki

Wielkanocna scenografia. O dekoracji grobu Bożego w Kacwinie

Zobacz więcej

Dzieła

Zdjęcie nr 1: Ołtarz przyścienny, architektoniczny, jednoosiowy, jednokondygnacyjny ze zwieńczeniem; uszaty. Mensa w typie sarkofagowym na niewielkim prostopadłościennym postumencie. Tabernakulum drewniane, architektoniczne, ujęte parami złoconych kolumienek, na osi których odcinki belkowania i spiralnie zwinięte akantowe woluty oraz kanelowanymi pilastrami. W zwieńczeniu motyw podwieszonej kotary oraz lambrekin. Na drzwiczkach płaskorzeźbione przedstawienie kielicha z hostią. Nastawa drewniana, ujęta korynckimi kolumnami ustawionymi na wysokich postumentach zdobionych plakietami roślinnymi. Dźwigają one pełne, wyłamane na ich osiach belkowanie. Fryz wysuniętych części dekorowany rozetami, silnie wystający gzyms zdobiony akantem. Powyżej odcinki przyczółka, na tle których ustawione pełnoplastyczne figury świętych dziewic w koronach i złoconych szatach. W kondygnacji pierwszej nisza zamknięta łukiem półkolistym nadwieszonym, mieszcząca obraz św. Mikołaja. Kondygnacja ujęta ażurowymi akantowymi uszakami. W zwieńczeniu przedstawienie św. Antoniego Padewskiego w formie stojącego prostokąta, ujętego ażurowymi uszakami utworzonymi z wici akantu. Powyżej, analogicznie, mniejsze ujęcie Boga Ojca w kształcie stojącego prostokąta o ściętych górnych narożach, zwieńczonego krzyżem równoramiennym. Struktura ołtarza w kolorze jasnozielonym, wypełnienia płycin, trzony kolumn oraz elementy gzymsu jasnoczerwone; ornamenty złocone.
ołtarz

Ołtarz przytęczowy prawy św. Mikołaja

Zdjęcie nr 1: Nastawa architektoniczna, jednokondygnacyjna ze zwieńczeniem, jednoosiowa z bramkami, ustawiona na dwustrefowym cokole, z wyłamanymi pod kątem dwiema parami prostopadłościanów w górnej strefie. Ołtarz kamienny, prostopadłościenny, w drewnianej obudowie, z drewnianą mensą. Antepedium ujęte profilowaną ramą, w centrum medalion z krzyżem o trójlistnym zakończeniu ramion i promieniami na ich skrzyżowaniu, po bokach monogramy maryjny i IHS. Na ołtarzu tabernakulum z tronem wystawienia. Nastawa ujęta dwiema parami kolumn, przedzielonych dwiema parami filarów o kanelowanych trzonach, ustawionych pod kątem. Podpory dźwigają pełne belkowanie, wyłamane pod kątem na ich osi, przerwane nad polem środkowym oraz fragmenty przerwanego, półkolistego przyczółka z siedzącymi na nich puttami. Pomiędzy kolumnami ustawione figury św. Piotra i św. Pawła. W polu środkowym wnęka z obrazem św. Klemensa w formie stojącego prostokąta zakończona łukiem segmentowym z uskokiem, ujęta profilowaną ramą zwieńczoną dwiema zwróconymi ku sobie wolutami, podtrzymującymi koronę otwartą, flankowaną przez dwa putta. Kondygnacja ujęta uszami utworzonymi z suchego akantu i wstęgi. Zwieńczenie o kształcie zbliżonym do leżącego prostokąta, zamkniętego fragmentem segmentowo wyłamanego gzymsu, flankowanego spływami wolutowymi. Całe pole wypełnia obraz Zwiastowania, ujęty liśćmi. Zwieńczenie zakończone płaskorzeźbionym przedstawieniem Trójcy Świętej pośród obłoków i uskrzydlonych główek anielskich, w glorii promienistej. Bramki flankowane pilastrami o kanelowanych trzonach, podtrzymującymi nadproże wyłamane na kształt łuku kotarowego, zwieńczone kluczami z puttami. Na osi pilastrów ustawione po dwa wazony. Przejścia w formie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem segmentowym nadwieszonym. Struktura polichromowana w kolorze białym; kolumny, profile i ornamentyka złocone, detal srebrzony. Z tyłu ołtarza ryta inskrypcja: „I.L.O.Z / 9/5 1845”.
ołtarz

Ołtarz główny

Zdjęcie nr 1: Kościół drewniany, orientowany, jednonawowy, wzniesiony na niewielkiej ceglanej podmurówce, o konstrukcji zrębowej, ściany szalowane pionowo z listowaniem, kruchta zachodnia o konstrukcji słupowo-ramowej. Nawa na rzucie prostokąta zbliżonego do kwadratu, prezbiterium węższe od nawy, wydłużone, zamknięte trójbocznie. Do północnej ściany prezbiterium przylega zakrystia na planie prostokąta. Do północnej ściany nawy przywiera niewielka kruchta na planie prostokąta, zamknięta trójbocznie. Przy zachodniej ścianie nawy znajduje się kruchta na rzucie prostokąta. Wnętrze nakryte pozornymi, spłaszczonymi sklepieniami o krzywiźnie przybierającej kształt łuku odcinkowego. Pomiędzy nawą a prezbiterium otwór tęczowy o wykroju prostokąta zbliżonego do kwadratu zamkniętego łukiem koszowym. Prezbiterium niższe od nawy, sięgające wysokości łuku tęczowego. Ściany prezbiterium i nawy obiega profilowany gzyms, oddzielający je od sklepień. W części zachodniej nawy parapet chóru muzycznego wsparty na dwóch kolumnach o stylizowanych kapitelach kompozytowych i kanelowanych trzonach na wysokich cokołach. W północno-zachodnim narożu drabiniaste schody prowadzące na chór w ośmiobocznej obudowie. Ściany i sklepienia pokryte polichromią. Na ścianach wzdłużnych oraz na osi ściany zachodniej otwory drzwiowe o prostokątnym wykroju zamknięte drzwiami spągowymi z desek oraz płycinowymi, na północnej ścianie prezbiterium prostokątny otwór drzwiowy do zakrystii. Posadzka z płyt kamiennych, szachownicowa. Kruchty i zakrystia nakryte stropami, przez nie dostęp do wnętrza. 
Elewacja frontowa jednoosiowa, zamknięta trójkątnym szczytem, poprzedzona kruchtą. Na osi wejście do kruchty zachodniej w postaci dwuskrzydłowych drzwi w formie stojącego prostokąta. Nad kruchtą pięterko dzwonowe z prostokątnym otworem zamykanym dwuskrzydłowymi okiennicami. Elewacja boczna południowa z czterema oknami, po dwa w nawie i prezbiterium. Elewacja północna przepruta dwoma oknami w części nawy. Okna krosnowe, w formie stojącego prostokąta, o niewielkich podziałach kwaterowych z witrażami. Na wschodniej ścianie kruchty północnej okno i jednoskrzydłowe drzwi. W zakrystii okno na ścianie północnej i drzwi jednoskrzydłowe na ścianie wschodniej. Kościół nakrywają dachy dwuspadowe, wyższy nad korpusem nawowym, niższy nad prezbiterium. Kruchta zachodnia w formie przysadzistej wieży, niższej od korpusu nawowego z pięterkiem dzwonowym, zwieńczonym hełmem baniastym, pokrytym gontem z iglicą oraz gałką i krzyżem. Kruchta północna z dachem wielospadowym. Zakrystia nakryta dachem pulpitowym. W połowie wysokości dachu znajduje się wieżyczka na sygnaturkę na ośmiobocznym obitym blachą trzonie, z ażurową latarnią nakrytą baniastym hełmem zakończonym kulą z krzyżem.
kościół

Kościół św. Sebastiana

Zdjęcie nr 1:
obraz

Portret Żelisława

Zobacz więcej

Cyfrowe archiwum

Zdjęcie nr 1 dla obiektu archiwalnego: Protocollon exhibitorum consistorii metropolitani Leopoliensis ex anno 1821
Archiwum Archidiecezji Lwowskiej

Protocollon exhibitorum consistorii metropolitani Leopoliensis ex anno 1821

Zdjęcie nr 1 dla obiektu archiwalnego: Acta actorum episcopalium R. D. Andreae Trzebicki, episcopi Cracoviensis et ducis Severiae a die 26 Augusti anni 1667 ad annum 1669 inclusive. Volumen IV.
Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie

Acta actorum episcopalium R. D. Andreae Trzebicki, episcopi Cracoviensis et ducis Severiae a die 26 Augusti anni 1667 ad annum 1669 inclusive. Volumen IV.

Zdjęcie nr 1 dla obiektu archiwalnego: [Acta pronuntiationum officialia coram Sandivogio de Thanczin]
Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie

[Acta pronuntiationum officialia coram Sandivogio de Thanczin]

Zdjęcie nr 1 dla obiektu archiwalnego: Acta actorum causarum sententiarum deffinitiuarum, quam interloquutoriarum, decretorum, obligationum, procuratorum etc. coram Reverendo Domino Martino Izbienski de Rusiecz Archidiacono Posnaniensis, custode et in Spiritualibus Vicario generali officiali Cracoviensis, ad Annum Domini Millesimum quingentesimum Sexagesimum Nonum cuius indictio duodecima, Pontus Sanctissimi Pii Papae Quinti Annus quartus foeliciter continuantur
Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie

Acta actorum causarum sententiarum deffinitiuarum, quam interloquutoriarum, decretorum, obligationum, procuratorum etc. coram Reverendo Domino Martino Izbienski de Rusiecz Archidiacono Posnaniensis, custode et in Spiritualibus Vicario generali officiali Cracoviensis, ad Annum Domini Millesimum quingentesimum Sexagesimum Nonum cuius indictio duodecima, Pontus Sanctissimi Pii Papae Quinti Annus quartus foeliciter continuantur

Zobacz więcej

Partnerzy serwisu

Województwo Małopolskie Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Archidiecezja Krakowska Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności