Konferencje i wydarzenia

Konferencja „Religie i ideologie w rosyjskiej przestrzeni imperialnej (1689–2024)” 26–27 IX 2024

12.09.2024
Data: 26 - 27.09.2024
Miejsce wydarzenia: Budynek dydaktyczny UPJPII, ul. Bernardyńska 3, Kraków
Godzina: 09:30 - 17:10
Przejdź do kalendarza Zapisz w kalendarzu Zapisz w kalendarzu Google pokaż na mapie

religie_i_ideologie_w_rosyjskiej_2024-1280.jpg

 

Konferencja

„Religie i ideologie w rosyjskiej przestrzeni imperialnej (1689–2024)”
“Religions and Ideologies in Russian and Soviet Imperial Space (1689–2024)”

Termin
26–27 września 2024

Miejsce
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, ul. Bernardyńska 3, Aula

Organizatorzy
  • Zespół do Badań Porównawczych nad Imperializmem Rosyjskim Instytutu Historii Polskiej Akademii Nauk
    pod kierownictwem Pana Profesora Andrzeja Nowaka,
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.

Konferencja kontynuuje cykl sympozjów i badań zainicjowanych w ramach projektu “Varieties and Metamorphoses of Russian Empires (333 years: 1689–2022)”, finansowanego przez Polska Akademię Nauk. W ubiegłym roku odbyły się dwie konferencje w tych ramach: “Means and ways of empires: ideologies and political practices of the Russian/Soviet/Russian states between 1689 and 2022” (Warszawa, czerwiec 2023) oraz “Spatial dimensions of Russian and Soviet Imperial Ideologies and Practices (1689–2023)” (Warszawa, grudzień 2023) z udziałem najwybitniejszych znawców tej tematyki z Czech, Estonii, Kazachstanu, Litwy, Mołdowy, Polski, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii.

Zobacz Metamorfozy Rosyjskiego Imperializmu (Facebook)

 

Tym razem organizatorzy pragną skupić uwagę wokół kwestii miejsca i roli religii w ideologii i strukturach imperializmów rosyjskiego oraz sowieckiego.

  1. Prawosławie jako religia panująca i jedno ze źródeł ideologii imperium Romanowów, ale także jego zmieniające się położenie oraz wykorzystywanie przez polityczne władze w czasach sowieckich i w Rosji Putina.
  2. Sytuacja innych wyznań chrześcijańskich, jak również pozycja innych religii w systemach imperium od 1689 do 1924 roku.
  3. Nowe ideologie jako swoiste „religie” rosyjskiego imperializmu: od bolszewickiego „mesjanizmu” i antybolszewickiego eurazjanizmu do aktualnych ich wariantów w Rosji początku XXI wieku.
Koordynacji działań związanych z organizacją konferencji podjęli się
  • doktor Adam Danilczyk, sekretarz Zespołu do Badań Porównawczych nad Imperializmem Rosyjskim Instytutu Historii Polskiej Akademii Nauk,
  • doktor Paweł Krokosz, pracownik Instytutu Historii Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.

Program

26 IX 2024
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, ul. Bernardyńska 3, Aula
9:30–10:00 OTWARCIE KONFERENCJI
ks. Robert Tyrała, rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie
Andrzej Nowak (Uniwersytet Jagielloński/Instytut Historii PAN), kierownik projektu
Maciej Janowski, dyrektor Instytutu Historii PAN
10:00–11:40 PANEL I
Endre Sashalmi (University of Pécs)
The “Integrity of State” (tselost’/tselostnost’ gosudarstva) as a Perennial Feature of Russian Imperial Thought From Peter I to Putin, and Its Religious Core
Ricarda Vulpius (University of Münster)
Disguised Russification Policy: State Missionary Policy in the 18th Century
Łarisa Arżakowa (Rossijskaja akadiemija nauk, Moskwa)
Rieligioznaja idienticznostʹ w kontiekstie woobrażajemoj (konstruirujemoj) w «Żywopisnoj Rossii» impierskoj idienticznosti
11:40–12:00 PRZERWA
11:40–12:00 PANEL II
Olga Bertelsen (Tiffin University)
Russian Active Measures in the Religious Realm
Jade McGlynn (Dept. of War Studies, King’s College London)
Inverted Empire and Colonial Exceptionalism: Russian Victimhood in Self-conceptualisation of Empire Since 1991
Maciej Pieczyński (Uniwersytet Szczeciński)
Prawosławny stalinizm. Religijny kult „czerwonego cara” we współczesnej publicystyce i literaturze rosyjskiej
13:30–14:30 OBIAD
14:30–16:30 PANEL III
Wiaczesław Stanisławski (Narodowa Akademia Nauk Ukrainy, Kijów)
Hetman Iwan Samojłowycz i zmiana podporządkowania Metropolii Kijowskiej: aspekt polityczny
Tomasz Szwaciński (Biblioteka Narodowa w Warszawie)
Wymuszona przez Rosję nominacja Jerzego Konisskiego na prawosławne biskupstwo mohylewskie w 1755 r.
ks. Jan Szczepaniak (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
Stan diecezji kijowskiej obrządku łacińskiego przed likwidacją w 1795 r.
o. Paweł Zając (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Rosyjska dyplomacja i Kościół rzymskokatolicki w Rzeczypospolitej w latach 1776–1788
16:30–16:50 PRZERWA
16:50–18:50 PANEL IV
Norbert Morawiec (Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie)
Duchowny, urzędnik, czy intelektualista? Polityczno-społeczno-kulturowa rola „uczonego mnicha” w konstruowaniu państwowości rosyjsko-prawosławnej
Henryk Głębocki (Uniwersytet Jagielloński)
Czy nie prawosławny może być Rosjaninem? Koncepcje nacjonalizmu etniczno-religijnego Iwana Aksakowa
Paweł Krokosz (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
Wykorzystanie religii w propagandzie wojskowej w Imperium Rosyjskim w XVIII w.
Andrzej Szabaciuk (Katolicki Uniwersytet Lubelski)
Rosyjska Cerkiew prawosławna wobec kwestii rusyfikacji Królestwa Polskiego w latach 1863–1915
19:00 KOLACJA
27 IX 2024
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, ul. Bernardyńska 3, Aula
9:30–11:30 PANEL V
Anna Barańska (Katolicki Uniwersytet Lubelski)
„Dziwny konkordat” z 1847 r.
Martyna Deszczyńska (Biblioteka Narodowa w Warszawie)
„Wyłom w szańcu” – czyli o konwersjach warszawskich katolików na prawosławie w połowie XIX w. w świetle akt archidiecezjalnych
s. Tereza Obolevich (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
Rosyjska filozofia religijna: źródła i podstawowe założenia
Irena Wodzianowska (Katolicki Uniwersytet Lubelski)
O. Eliasz Andruszkiewicz i towarzysze zesłania. Polityka caratu wobec bazylianów
11:30–11:50 PRZERWA
11:50–13:50 PANEL VI
Stanisław Wiech (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
Walka Cesarstwa Rosyjskiego z Kościołem i duchowieństwem katolickim w świetle okólników wileńskich generałów-gubernatorów (1863–1905)
Marek Hałaburda (Uniwersytet Ignatianum w Krakowie)
Neounia na Polesiu (1925–1939)
Grzegorz Pełczyński (Uniwersytet Wrocławski)
Sytuacja ewangelicznych chrześcijan i baptystów w przedrewolucyjnej Rosji
Matteo Piccin (Uniwersytet Warszawski)
„Dla dobra naszej ojczyzny w Kraju Nadwiślańskim”: pomniki architektury sakralnej i święta prawosławne jako czynniki rosyjskiej narracji narodowotwórczej i imperialnej w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX w.
Łukasz Kożuchowski
Odgórny antyklerykalizm? Jak władze imperialne zarządzały konfliktami wierni-duchowni na wsi Królestwa Polskiego po ukazie tolerancyjnym 1905 roku
13:50–14:50 OBIAD
14:50–16:50 PANEL VII
Joachim Diec (Uniwersytet Jagielloński)
Mocarstwowość jako imperatyw kategoryczny ideologii Klubu Izborskiego
Serhii Shumylo (The International Institute of the Athonite Legacy/National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv)
On the New Quasi-religious Ideology of the “Russian World” Promoted by the Moscow Patriarch Kirill Gundyaev to Justify the Russian Federation’s Expansion Into the Former Space of the USSR and the Russian Empire
Renata Król-Mazur (Uniwersytet Jagielloński)
Gruziński Apostolski Autokefaliczny Kościół Prawosławny jako narzędzie wpływów rosyjskich w Gruzji w XXI w.
Marcin Rzepka (Uniwersytet Jagielloński)
Muzułmańska kultura pamięci i nowy typ muzułmanina w Federacji Rosyjskiej
16:50–17:10 PODSUMOWANIE OBRAD KONFERENCJI
17:10 POCZĘSTUNEK DLA UCZESTNIKÓW

 

Pliki do pobrania

fundusze_europejskie.jpg

reczpospolita.png

unia_europejska.jpg

Informacje o cookies ....

Zapisano