Tutoring
Tutoring to metoda indywidualnej opieki nad podopiecznymi, oparta na relacji mistrz – uczeń, która dzięki integralnemu spojrzeniu na człowieka, stara się o pełny rozwój jego potencjału.
(na podst. Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, Warszawa 2015)
30 maja 2019 r. dzięki inicjatywie zapoczątkowanej na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie uzyskał certyfikat Collegium Wratislaviense pozwalający na prowadzenie zajęć z zakresu tutoringu akademickiego.
Natomiast w 2022 r. część tutorów ukończyła dodatkowe szkolenia, uzyskując stopień Akredytowanego Praktyka Tutoringu.
Z kolei w 2023 r. koordynatorka projektu na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie zaprezentowała podczas X Międzynarodowego Kongresu Tutoringu we Wrocławiu – w ramach panelu dobrych praktyk – zasady organizacji tego rodzaju zajęć obowiązujące na naszej uczelni.
Zaś w 2024 r. pracownicy uczelni – w tym tutorzy – mieli okazję wziąć udział w szkoleniu Academic Leadership Development Program oraz metody Polarity Management dzięki współpracy z Two Wings Institute oraz Collegium Wratislaviense.
Tym bardziej więc w bieżącym roku akademickim chętnych studentów ze wszystkich Wydziałów Uniwersytetu zapraszamy, już po raz szósty, do skorzystania z możliwości uczestnictwa w tym elitarnym kursie!
Czym jest tutoring?
To innowacyjna metoda edukacji spersonalizowanej, zmierzająca do rozwijania kreatywności i samodzielnego myślenia dzięki relacji mistrz – uczeń. Praktykowana jest na renomowanych uniwersytetach brytyjskich i amerykańskich (Oxford, Cambridge, Berkley), a jej elementów na gruncie polskim można doszukiwać się w założeniach edukacyjnych słynnego Collegium Nobilium.
Co zyskujesz jako uczestnik kursu tutoringu?
- Rozwijasz swój potencjał zarówno w wymiarze naukowym, jak i osobistym.
- Odkrywasz istotne trudności, utrudniające realizację zakładanych celów oraz uczysz się ich pokonywania.
- Poznajesz metody łatwiejszego przyswajania wiedzy, dostosowane do Twoich indywidualnych preferencji.
- Zyskujesz uniwersalne umiejętności naukowe krytycznego myślenia, przedstawiania i obrony własnej opinii oraz prowadzenia dyskusji.
- Uświadamiasz sobie lub rozwijasz własne talenty oraz poznajesz sposoby na wzmocnienie swoich słabszych stron.
- Ćwiczysz określanie celów zawodowych (i osobistych) oraz planowanie skutecznych sposobów ich realizacji.
Uwaga! Zajęcia tutoringu ujmowane są w suplemencie do dyplomu jako elitarny kurs indywidualny!
Opinie studentów, którzy skorzystali z zajęć tutoringowych w ubiegłych latach
Warto skorzystać z takiej metody uczenia się, sięgając bowiem do wielkiego doświadczenia oraz mądrości prowadzącego nas tutora-przewodnika, można skuteczniej kroczyć drogą wszechstronnego rozwoju osobistego. Każdemu polecam!
Daniel (historia sztuki)
Jestem bardzo zadowolona z uczestnictwa w tutoringu na naszej uczelni. Zajęcia poszerzyły moje horyzonty i zmieniły patrzenie na wiele kwestii związanych z rozwojem osobistym. Dzięki wiedzy i doświadczeniu tutora mogłam lepiej poznać siebie. To bardzo ciekawe doświadczenie, które mnie wzbogaciło i dało mi impuls do działania.
Patrycja (dziennikarstwo i komunikacja społeczna)
Tutoring był dla mnie jednym z najciekawszych doświadczeń w życiu. Na mnie, jako studencie, zrobiło ogromne wrażenie to, że osoba znana w nauce włożyła ogrom siły, aby przekazać swoje doświadczenie w celu mojego rozwoju. Co istotne, cały proces edukacji wyprowadzony był z umiejętności jakie wcześniej już posiadałem.
Szymon (historia, Europa Wschodnia)
Jak wygląda organizacja zajęć tutoringu?
- Zajęcia są nieodpłatne.
- Kurs obejmuje 15 godzin dydaktycznych odbywanych z wybranym tutorem w przeciągu jednego roku akademickiego.
- Termin, częstotliwość i długość spotkań ustalane są na drodze porozumienia pomiędzy tutorem i studentem.
- Charakter i tematyka zajęć oraz rodzaj wykonywanych w ich trakcie ćwiczeń i stosowanych narzędzi tutorskich zależy od indywidualnych potrzeb studenta.
- Zajęcia odbywają się na terenie uczelni, a tutor prowadzi ich dokumentację dla celów administracyjnych.
- W wyjątkowych przypadkach zajęcia mogą odbywać się zdalnie.
Jak przebiega proces rekrutacji?
- Zajęcia przeznaczone są dla studentów ze wszystkich wydziałów uczelni oraz każdego poziomów studiów.
- Student chętny do uczestnictwa w zajęciach z tutoringu akademickiego proszony jest o napisanie listu motywacyjnego (max. 1400 znaków) z krótkim opisem swoich zainteresowań naukowych i oczekiwań, jakie wiąże z zajęciami oraz wskazaniem trzech potencjalnych tutorów, z którymi chciałby pracować (wybranych z wykazu zamieszczonego poniżej). List należy przesłać na adres koordynatora programu: joanna.malocha@upjp2.edu.pl.
- Koordynator przekazuje esej wskazanym przez studenta tutorom i po uzyskaniu od nich odpowiedzi informuje studenta z kim może on podjąć współpracę oraz kontaktuje obydwie zainteresowane strony; ewentualnie prosi o wskazanie innych opiekunów.
Nasi tutorzy
- Wszyscy tutorzy są pracownikami naukowo-dydaktycznymi Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i posiadają certyfikaty wydane przez renomowaną Szkołę Tudorów Akademickich Collegium Wratislaviense.
- Tutorzy są najczęściej związani z Wydziałem Historii i Dziedzictwa Kulturowego, ale większość z nich prowadzi zajęcia także na innych Wydziałach i posiada ukończone kilka kierunków studiów.
- Zapraszamy do zapoznania się z sylwetkami Tutorów UPJPII:
- dr hab. Susi Ferfoglia, prof. UPJPII
- dr hab. Sławomir Dryja, prof. UPJPII (tutor z Akredytacją II stopnia w toku)
- o. dr hab. Tomasz Gałuszka OP, prof. UPJPII
- dr hab. Tomasz Graff, prof. UPJPII
- dr hab. Lucyna Rotter, prof. UPJPII
- ks. dr hab. Dariusz Tabor CR, prof. UPJPII (tutor z Akredytacją II stopnia)
- dr hab. Grzegorz Chajko
- dr Andrzej Giza
- dr Joanna Małocha (tutor z Akredytacją II stopnia oraz certyfikatem ALDP oraz Polarity Management)
- dr Ewa Skotniczna (tutor z Akredytacją II stopnia w toku)
Pliki do pobrania
Tutoring 2024/2025 – plakat
952.46KB [ .pdf ]