2021-2025
Projekt pt. „Uczelnia bez barier II – zwiększenie dostępności Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie” jest realizowany przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie w partnerstwie z Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego.
Okres realizacji
01.01.2025 r. – 22.12.2028 r.
Projekt jest współfinansowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Wartość projektu
8 241 888,60 zł. Wartość dofinansowania wynosi 7 994 630,60 zł.
Celem projektu jest zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami (dalej: OzN), możliwości skorzystania z oferty szkolnictwa wyższego. Zaplanowane działania prowadzą do osiągnięcia dostępności uczelni dla wszystkich interesariuszy – studentów (w tym studentów III wieku), doktorantów, pracowników oraz podmiotów z otoczenia zewnętrznego. Dostępność zostanie osiągnięta dzięki realizacji działań prowadzących do spełnienia wymagań określonych dla ścieżki „Rozwój+” w ramach wszystkich obszarów dostępności opisanych w dokumencie „Karta samooceny ROZWÓJ+”.
W ramach realizacji projektu zaplanowano takie działania, jak:
- rozszerzenie oferty Interdyscyplinarnego Centrum Poradnictwa i dzięki zaangażowaniu szerokiego grona specjalistów, udzielanie studentom i pracownikom kompleksowego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego oraz wsparcia specjalistów ds. dostępności szeroko rozumianego procesu kształcenia;
- audyty uczelni we wszystkich obszarach dostępności, wskazujące bariery i niezbędne działania w celu dostosowania uczelni do potrzeb OzN oraz osób ze szczególnymi potrzebami;
- przegląd i aktualizację – pod kątem zapewnienia dostępności – obowiązujących na Uczelni regulaminów, procedur i zarządzeń;
- zakup specjalistycznego sprzętu i wyposażenia wspierającego OzN;
- zakup i wdrożenie systemów informatycznych, ułatwiających OzN procedowanie procesów związanych z funkcjonowaniem uczelni;
szkolenia podstawowe i specjalistyczne, podnoszące świadomość niepełnosprawności wśród kadry uczelni i przedstawicieli organizacji studenckich.
Zaplanowane działania projektowe są komplementarne – dotyczą zarówno aspektów podnoszenia świadomości, wiedzy i kompetencji kadry Uczelni na temat potrzeb OzN i osób ze szczególnymi potrzebami, jak i uzupełnienia potencjału rzeczowego oraz informatycznego Uczelni, co umożliwi wszystkim studentom i doktorantom udział w procesie dydaktycznym, a dla pracowników i innych interesariuszy uczyni uczelnię dostępną.