Aktualności

Indeksy UPJPII dla laureatów debaty oksfordzkiej „«Evangelium vitae». W 30 rocznicę powstania” 23 VI 2025

30.06.2025 Komunikaty

indeksy_upjpii_dla_laureatow_debaty_oksfordzkiej_23_vi_2025-1280.jpg

 

Zwycięzcami tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Turnieju Debat Oksfordzkich o Teologii „Evangelium vitae. W 30 rocznicę powstania” zostali uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Jana Twardowskiego w Dębicy, którzy przygotowywali się do turnieju pod opieką swojego nauczyciela mgr. Bogumiła Skrętkowskiego. W ramach nagrody laureaci otrzymali indeksy na wybrany przez siebie kierunek studiów na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie, które wręczyli zwycięskim finalistom: rektor ks. prof. Robert Tyrała i prorektor ks. dr hab. Antoni Świerczek, prof. UPJPII.

Laureaci przygotowali ponadto autorską propozycję edukacyjną skierowaną do swoich rówieśników, opartą na doświadczeniach i refleksjach z przebiegu debaty. Podczas wizyty na UPJPII przedstawili jej zarys w krótkiej prezentacji.

II edycja debat oksfordzkich poświęconych zagadnieniom teologicznym odbyła się w dniach 25–26 października 2024 r. Tematem przewodnim tegorocznych rozważań była encyklika „Evangelium vitae” św. Jana Pawła II, w 30 rocznicę jej ogłoszenia. W finale turnieju wzięło udział 60 uczniów z 12 szkół ponadpodstawowych z różnych regionów Polski. Młodzież miała okazję zmierzyć się z trudnymi zagadnieniami etycznymi, filozoficznymi i teologicznymi, prowadząc dojrzały dialog oparty na poszanowaniu poglądów innych oraz odwołujący się do autorytetu nauczania Kościoła. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął rektor UPJPII ks. prof. Robert Tyrała.

Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Jana Twardowskiego w Dębicy – zwycięzcy tegorocznego turnieju debat oksfordzkich – przyznali w rozmowie z rzeczniczką prasową UPJPII Martą Mastyło, że doświadczenie to było nie tylko okazją do rozwijania umiejętności argumentacji, ale przede wszystkim impulsem do głębokiej refleksji nad własnymi przekonaniami i wartościami, zwłaszcza w kontekście nauczania Kościoła. Wspólnym wnioskiem uczestników było również to, że dokumenty takie jak „Evangelium vitae” czy „Fides et ratio” oferują młodym ludziom trwałe fundamenty moralne i duchowe, niezbędne do budowania świadomej tożsamości w świecie pełnym relatywizmu.

Antoni Moskal podkreślił, że udział w cyklu debat – a szczególnie w tych konkretnych spotkaniach – to nie tylko okazja do rywalizacji i rozwijania umiejętności argumentacji, lecz także moment refleksji nad własnymi przekonaniami. Zaznaczył, że dla wielu uczestników to być może pierwszy raz, gdy tak głęboko zastanawiają się nad poruszanymi tematami i intensywnie o nich rozmawiają. Zwrócił również uwagę na interesującą perspektywę, jaką wnoszą pozostali uczestnicy – zarówno sędziowie, jak i drużyny przeciwne – pokazując, jak różnie można interpretować aktualne, ważne społecznie kwestie. Dodał także, że poziom debat w turnieju był niezwykle wyrównany, co sprawiło, że do samego końca nie było wiadomo, które zespoły zakwalifikują się dalej. Mimo wysokich wymagań i silnej konkurencji, Antoni Moskal zapewnił, że całe doświadczenie pozostanie dla niego bardzo pozytywnym wspomnieniem.

Jakub Jasek zwrócił uwagę na aktualność encykliki „Evangelium vitae”, podkreślając, że jej znaczenie wynika przede wszystkim z uniwersalności poruszanych w niej wartości. W jego ocenie, współczesny świat zdominowany jest przez relatywizm – brakuje trwałych norm, a wiele osób, zwłaszcza młodych, czuje się zagubionych w rzeczywistości, w której „każdy robi, co chce”. W takiej sytuacji – jak zauważył – młodzi ludzie szczególnie potrzebują stałych fundamentów, na których mogą budować swoją tożsamość i światopogląd. Dla katolików – dodał – takim fundamentem może być właśnie „Evangelium vitae”, która nie tylko wskazuje kierunek moralny, ale również przypomina o niezbywalnej wartości i godności życia ludzkiego. Jak podkreślił, są to kwestie coraz częściej podważane w dzisiejszym świecie, zarówno w kontekście głośnych debat światopoglądowych, jak i realnych problemów, takich jak wojna w Ukrainie, konflikty na Bliskim Wschodzie czy w Afryce.

Jakub zauważył również, że szacunek dla drugiego człowieka powinien przejawiać się także w codziennych sytuacjach, na przykład w sposobie prowadzenia rozmowy. W kontekście debat, które były głównym tematem spotkania, zauważył, że współczesna debata publiczna często pozbawiona jest wzajemnego szacunku. Tymczasem to właśnie dokumenty takie jak „Evangelium vitae” pomagają młodym ludziom odnaleźć prawdę i wartości, którymi warto się kierować w życiu.

Radosław Miałkowski podkreślił, że udział w debacie był dla niego ważnym doświadczeniem, szczególnie w kontekście rozwijania umiejętności retorycznych i sztuki przemawiania. Zaznaczył jednak, że te konkretne debaty miały wyjątkowy charakter. Nie były to zwykłe dyskusje, lecz rozmowy skupione wokół zagadnień teologicznych i fundamentalnych wartości. Jak zauważył, dotyczyły one spraw niezwykle aktualnych, takich jak wartość życia, która nieustannie pojawia się w debacie publicznej.

Jego zdaniem, udział w takich debatach daje nie tylko możliwość ćwiczenia argumentacji, ale też stanowi impuls do głębszych przemyśleń oraz poznania różnorodnych perspektyw i poglądów. Wskazał również, że przygotowanie do debat wymagało dogłębnego zapoznania się z dokumentami Kościoła, jak np. encyklikami, co samo w sobie mogło stać się okazją do osobistego pogłębienia wiary. Odwołując się do encykliki „Fides et ratio” Jana Pawła II, Radosław zauważył, że w tego rodzaju refleksji doskonale splatają się rozum i wiara. Według niego, właśnie przez intelektualne zgłębianie prawd wiary i wartości wyznawanych przez Kościół, człowiek może wzmocnić swoją duchowość i lepiej zrozumieć, w co wierzy.

Oskar Tylec ocenił swój udział w debacie bardzo pozytywnie. Zaznaczył, że była to dla niego cenna okazja do rozwinięcia umiejętności wyrażania własnych poglądów i argumentowania. Dzięki intensywnemu przygotowaniu do wystąpień nie tylko poprawił swoje kompetencje retoryczne, ale również – jak sam przyznał – pogłębił swoją wiarę. Szczególną wartością okazała się dla niego możliwość zapoznania się z treściami, z którymi wcześniej nie miał styczności, jak np. encyklika „Evangelium vitae”, którą poznał dopiero w trakcie przygotowań do debat. Jedynym wyzwaniem, które zauważył w całym cyklu debat, był napięty harmonogram. Pięć debat w ciągu zaledwie dwóch tygodni stanowiło niemałe obciążenie organizacyjne i czasowe. Mimo to, jak podkreślił, jego drużynie udało się podołać temu zadaniu i w pełni zaangażować w każde ze spotkań.

Karol Matłok wyraził bardzo pozytywną opinię na temat swojego udziału w debacie, podkreślając, że dała mu ona szansę na głębsze poznanie encykliki „Evangelium vitae” Jana Pawła II. Zwrócił uwagę, że dokument ten zawiera niezwykle piękne i dziś często zapomniane wartości, które są niezmiernie potrzebne we współczesnym świecie. Szczególnie istotna – jego zdaniem – jest przedstawiona w encyklice wartość życia, ukazana jako święta i nadrzędna, co papież Jan Paweł II ukazuje w sposób wyjątkowo przejmujący.

Zapytany o to, czy lektura tej encykliki może być trudna dla młodego człowieka, Karol przyznał, że rzeczywiście język, którym została napisana, może być wymagający, zwłaszcza w odniesieniu do dzisiejszych realiów i przyzwyczajeń językowych. Zaznaczył jednak, że pod tą pozorną trudnością kryją się wartości i idee o wyjątkowej głębi i pięknie, które warto odkryć. Zdecydowanie polecił tę lekturę każdemu, kto szuka duchowego i moralnego drogowskazu. Na zakończenie dodał, że choć tekst nie należy do najłatwiejszych, zawarte w nim przesłanie jest ponadczasowe i zasługuje na uwagę każdego, kto chce lepiej zrozumieć nauczanie Kościoła i samą ideę świętości ludzkiego życia.

„We mnie jest dużo podziwu dla nich – powiedziała s. Halina Mol, wieloletnia katechetka i pedagog, współorganizująca z ks. dr. Szczepanem Szpotonem debaty oksfordzkie – mają niesamowitą motywację do pracy, do czytania, do dzielenia się wiedzą, którą zdobywają. Proszę zauważyć – taki temat nie jest mile widziany w dyskusji, a to są młodzi ludzie, którzy poświęcają się temu z taką pasją, z tak wielkim zaangażowaniem”.

Rozmówczyni podzieliła się niezwykle poruszającą sceną z pierwszego dnia debat, która na długo pozostanie w jej pamięci. Opowiedziała o ojcu jednej z uczestniczek – uczennicy tarnowskiego liceum – który przywiózł córkę na wydarzenie. Po zakończeniu debaty podszedł do siostry ze łzami w oczach i w widocznym wzruszeniu przyznał, że nie zdawał sobie sprawy z tego, jak głęboką wiedzę posiada jego córka i jak dojrzale potrafi wypowiadać się na trudne tematy. Z przejęciem mówił: „Siostro, ja nie wiem, kogo ja mam w domu”. Przyznał, że jako ojciec poczuł zawstydzenie, ale jednocześnie ogromną dumę i wdzięczność za to doświadczenie. Uznając tę chwilę za coś wyjątkowego, podkreślił: „Nie żałuję tego, że przyjechałem, że się zwolniłem z pracy, że przywiozłem tu dziewczyny, bo po prostu to jest radość, która będzie mnie niosła przez następne lata pracy i współpracy z moim dzieckiem”.

S. Halina Mol zwróciła również uwagę na niezwykły poziom wystąpień uczniów, zarówno pod względem językowym, jak i merytorycznym. Podkreśliła, że mimo młodego wieku – wielu z nich to uczniowie dopiero drugiej klasy liceum – wypowiadali się z wyjątkową kulturą słowa i pasją, budując piękne, literackie zdania bez korzystania z notatek. Ich zaangażowanie i sposób mówienia były tak imponujące, że – jak przyznała – „serce rośnie”, widząc, że młode pokolenie potrafi tak dojrzale podejść do trudnych tematów.

Na zakończenie podzieliła się planami na przyszłość. Kolejna debata ma być poświęcona encyklice „Fides et ratio”, która – jej zdaniem – pozostaje bardzo aktualna i nośna, także wśród młodzieży. Dodała również, że organizatorzy chcą w kolejnej edycji sięgnąć po nowe narzędzia, w tym elementy sztucznej inteligencji, co może dodatkowo zaciekawić uczestników. Zaznaczyła, że dzięki zaangażowaniu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i jego nowoczesnych kierunków, młodzież ma szansę nie tylko pogłębiać wiedzę, ale również „połknąć bakcyla” nowoczesnych technologii w połączeniu z refleksją nad wiarą i rozumem.

Galeria

 

fundusze_europejskie.jpg

reczpospolita.png

unia_europejska.jpg

Informacje o cookies ....

Zapisano