Aktualności
„Jan Paweł II i Europa Środkowa” - debata ekspercka w Wiedniu z udziałem ks. prof. Jana Machniaka (UPJPII) 15 X 2020
18.10.2020
Konferencje, sesje
Wpis może zawierać nieaktualne dane.
„Proces duchowy zadecydował o pokojowym upadku żelaznej kurtyny ”, dla której papież Jan Paweł II był niezmiernie ważny, i którego rola jest daleka od naukowego zbadania”. - Były wicekanclerz Austrii i były minister edukacji Erhard Busek umieścił tę tezę w centrum swojego wystąpienia na temat „Jana Pawła II i Europy Środkowej”, które wygłosił w czwartek wieczorem (15 października 2020 r.) w Instytucie Polskim w Wiedniu. Fakt, że Jan Paweł II dał trwałe duchowe i polityczne impulsy, był podstawowym tematem późniejszej debaty eksperckiej z biskupem czeskim Tomasem Holubem, prof. Janem Machniakiem z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, sekretarzem generalnym Konferencji Episkopatu Węgier Tamasem Tothem, księdzem słowackim Pavelem Povazanem i rektorem uniwersytetu w Heiligenkreuz, prof. Wolfgang Buchmüller.
Erhard Busek, który nawiązał osobiste kontakty z dysydentami, intelektualistami katolickimi i działaczami na rzecz praw człowieka na długo przed upadkiem muru berlińskiego w 1989 roku, mówił, że Jan Paweł II był impulsem do powstania Instytutu Nauk o Człowieku w Wiedniu w 1982 ): „Otrzymałem list od Jana Pawła II z wyraźną prośbą o dopilnowanie, aby w Wiedniu powstał instytut filozofów, socjologów i teologów z Europy Środkowej. I z tym listem udałem się. Wiedeński burmistrz Leopold Gratz przeznaczył na ten cel milion szylingów ”- powiedział przewodniczący rady powierniczej IWM.
Dzięki tej inicjatywie, ale także podczas „legendarnych rozmów w Castel Gandolfo”, Papież okazał się zainteresowanym słuchaczem, zainteresowanym otwartym, pluralistycznym dialogiem. „Jan Paweł II pragnął Europy, która oddycha dwoma płucami na Wschodzie i na Zachodzie, niestety w ostatnich latach oddaliliśmy się od siebie” - stwierdził E. Busek i polecił: „Pamięć o Janie Pawle II powinna nam pomóc odnaleźć się nawzajem aby znów się zbliżyć ”.
Pokonaj bariery
„Napięcia i podziały ponownie wzrosły, ale nie tak bardzo między narodami, ale raczej wewnątrz państw, a także w Kościele” - podkreślił biskup Holub. Odtrutką może być tylko dialog, który musi opierać się na chęci słuchania i przekonaniu, że ktoś inny może mnie wzbogacić. Węgierski historyk Kościoła Toth dodał, że „osobiste spotkania są niezbędne”. Dialog, spotkania i pozytywne zainteresowanie konkretną osobą wyróżniały właśnie Jana Pawła II, mogliśmy kilkakrotnie doświadczyć tej postawy Papieża na osobistych spotkaniach.
Dla przezwyciężenia istniejących barier w Europie ważna jest wspólna modlitwa i celebracja wiary, podkreślało to duchowieństwo z pięciu krajów Europy Środkowej i odniosło się do różnych wizyt Papieża. Na przykład Środkowoeuropejski Dzień Katolicki w Mariazell w 2004 r. był całkowicie zgodny z życzeniem Papieża Jana Pawła II - wyjaśnił prof. Buchmüller. Wtedy stało się jasne, że wierzący z ośmiu uczestniczących krajów mają te same chrześcijańskie korzenie. „Nie zaszkodzi Europie, gdyby była trochę bardziej chrześcijańska i okazałaby więcej solidarności, zwłaszcza z uchodźcami” - powiedział cysters. Prof. Machniak z UPJPII w Krakowie potwierdził również, że "wiara chrześcijańska jest siłą jednoczącą w Europie: ważne jest, aby mieć oko na Chrystusa i wartości chrześcijańskie ”,
"Nie bój się Covid!"
A co powiedziałby dziś Jan Paweł II, odwiedzając kraje Europy Środkowej? "Nie bój się Covid!" - według niedawno uleczonego z koronawirusa biskupa Pilzna, Tomasa Holuba. „Tematyzowałby też utraconą solidarność i odważnie mówił o seksualności, oczywiście ze świadomością związanych z nią trudności”.
„Podobnie jak w 1991 r. Papież przypominał Węgrom, że możemy być razem wolni, i że potrzebujemy dialogu na Węgrzech i poza nim, abyśmy mogli lepiej się nawzajem zrozumieć” - powiedział Sekretarz Generalny Episkopatu Węgier Toth. Povasan, który pochodzi ze Słowacji i był proboszczem w Archidiecezji Wiedeńskiej od 2001 roku, „Jan Paweł II słuchał Słowaków i pytał: Czego potrzebujesz?”.
Chrześcijański obraz człowieka
Dla profesora teologii duchowości na Papieskim Uniwersytecie w Krakowie Papież postawił pytanie, które zajmowało już młodego Karola Wojtyłę w jego wierszach i sztukach: „Kim jest człowiek?”. Ks. prof. J. Machniak kontynuował: „Chrześcijańska antropologia, która pojmuje człowieka jako obraz i stworzenie Boga, jako mężczyznę i kobietę”, to był temat przewodni Papieża z Polski, który dzisiaj niesie swoim rodakom. I w oparciu o tę antropologię Jan Paweł II krytykowałby obecne ideologie, tak jak robił to w czasach totalitaryzmu.
Jan Paweł II zwróciłby się do dzisiejszego ludu z „pozytywnym przesłaniem na trzy sposoby”, jak mówi rektor Hochschule w Heiligenkreuz: „Bóg kocha wszystkich, a człowiek jest powołany do miłości, która stwarza znaczenie”, to byłoby jego przesłanie religijne. Z etycznego punktu widzenia Papież opowiadałby się za „kulturą życia”, nie tylko ze względu na obecną debatę o eutanazji, politycznie zaś zachęcałby Europę do zwiększania wolności, sprawiedliwości, solidarności i praw człowieka. Robiąc to, zobligowałby Austrię do „bycia mostem”, powiedział Buchmüller.
Wieczór otworzył dyrektor Instytutu Polskiego Rafał Sobczak, który omówił historyczną rolę Papieża Jana Pawła II w pokojowej transformacji Europy w 1989 roku. „Papież XX wieku” nie tylko wspierał powstanie polskiej Solidarności, ale także „Piknik paneuropejski” latem 1989 roku na granicy austro-węgierskiej, który zrobił dziury w żelaznej kurtynie, aż do „aksamitnej rewolucji” w Czechach i „śpiewającej rewolucji” w krajach bałtyckich.
Wiedeń, 16 października 2020 r. (KAP)
Więcej artykułów na 100. rocznicę urodzin Karola Wojtyły w Kathpress na: https://www.kathpress.at/jp2
zdjęcie: UgurK Photography/Katholische Kirche Österreich