Aktualności
Największy w Polsce leksykon medialny z udziałem pracowników naukowych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Promocja 11 III 2024
05.03.2024
Publikacje
Data:
11.03.2024
Miejsce wydarzenia: Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego, ul. Jagiellońska 15, Kraków
Godzina: 13:15
Przejdź do kalendarza pokaż na mapie
Miejsce wydarzenia: Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego, ul. Jagiellońska 15, Kraków
Godzina: 13:15
Przejdź do kalendarza pokaż na mapie
Właśnie nakładem Wydawnictwa Adam Marszałek ukazał się „Leksykon terminów medialnych”, największa tego typu publikacja na polskim rynku medioznawczym. W pracach nad jej opracowaniem brali udział pracownicy Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.
Spotkanie promujące leksykon odbędzie się 11 marca 2024 r. (poniedziałek) o godz. 13:15 w Sali Kazimierza Wielkiego w podziemiach Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego na ul. Jagiellońskiej 15 w Krakowie.
Leksykon powstał według pomysłu i pod redakcją naukową Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego oraz przy współpracy Krystyny Doktorowicz, Pawła Płanety oraz Ryszarda Filasa. „Leksykon terminów medialnych” liczy 3 tys. haseł, zarówno definicyjnych jak i problemowych. Jest jedynym tak szczegółowym i obszernym zbiorem informacji o mediach polskich i światowych na naszym rynku wydawniczym. Powstał w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej Uniwersytetu Śląskiego przy współpracy 200 badaczy mediów wywodzących się z najważniejszych polskich ośrodków naukowych, w których są prowadzone studia medioznawcze, a także badania nad mediami i komunikacją społeczną. Autorami haseł są również dziennikarze, przedstawiciele branży reklamowej i PR. Ze względu na to, że nauka o mediach i komunikacji społecznej jest interdyscyplinarna, w gronie autorów haseł znajdują się m.in.: ekonomiści, filmoznawcy, historycy, językoznawcy, kulturoznawcy, literaturoznawcy, medioznawcy, politolodzy, prawnicy, socjolodzy i teolodzy.
Hasła do „Leksykonu” były opracowywane w ramach 12 sekcji tematycznych. Brali w nich udział również pracownicy naukowi Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie:
-
dr Olimpia Górska koordynowała dział „Media audiowizualne w teorii i badaniach, pragmatyka telewizji” oraz opracowała hasła z tego zakresu,
-
mgr red. Bernadetta Cich opracowała hasła z zakresu dziennikarskich form telewizyjnych i technologii mediów,
-
dr hab. Klaudia Cymanow-Sosin przygotowała wybrane hasła z dziedziny PR,
-
ks. prof. dr hab. Michał Drożdż – hasło problemowe z zakresu etyki mediów,
-
ks. dr hab. Sławomir Soczyński – hasło problemowe na temat medialnego tabu.
Publikacja to efekt projektu w ramach programu „Nauka dla Społeczeństwa” (NdS/530026/2021/2021)
finansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.