Aktualności
Relacja z piątych zajęć wykładowo-warsztatowych II cyklu projektu UMO 29 II 2020
02.03.2020
Konferencje, sesje
Wpis może zawierać nieaktualne dane.
Piąte zajęcia projektu edukacyjnego
„Uniwersytet Młodego Odkrywcy – Historia ma przyszłość”
Ostatniego dnia lutego 2020 r. odbyły się piąte – także ostatnie - zajęcia wykładowo-warsztatowe, jakie zaplanowane zostały w harmonogramie pierwszej części projektu edukacyjnego „Uniwersytet Młodego Odkrywcy – Historia ma przyszłość” na rok akademicki 2019/20.
Tym razem uwagę uczestników skierowano na wiek XX i tragiczne wydarzenia, jakie miały wówczas miejsce. Wprowadzenie w temat stanowił wykład w auli akademickiej dra Macieja Zakrzewskiego – pracownika UPJPII oraz IPN-u, pt. Czym był totalitaryzm? Idee i praktyka. Zaś możliwość bliższego – bezpośredniego wręcz - dotknięcia realiów życia w Krakowie okupowanym przez III Rzeszę dała młodzieży część warsztatowa. Złożyły się na nią, odbywane jak zwykle w grupach, zajęcia w oddziale Muzeum Historycznego Miasta Krakowa „Apteka pod Orłem” oraz moderowany interaktywny spacer edukacyjny po terenie byłego krakowskiego getta. Po powrocie do na uczelnię uczestnicy projektu dzielili się spostrzeżeniami na temat fenomenu totalitaryzmów i mechanizmów, w oparciu o które zjawiska te działają. W dyskusji podkreślono również odwagę, jaką wykazywały osoby udzielające pomocy ludności żydowskiej w okresie okupacji.
Na zakończenie zajęć młodzież przeszła krótkie szkolenie z obsługi platformy edukacyjnej Moodle. Miała również okazję poznać autorów modułów dydaktycznych, które na tejże platformie zamieszczono i w oparciu o które odbywać się będzie dalsza część projektu. Na marzec i kwiecień przewidziano bowiem wirtualna odsłonę zajęć UMO. Uczestnicy będą się wówczas zapoznawać z materiałami e-learningowymi dotyczącymi kolejno trzech zagadnień: zastosowania wiedzy historycznej podczas tworzenia gier komputerowych, produkcji filmów kostiumowych oraz w turystyce. W oparciu o zamieszczone w modułach teksty, prezentacje i filmy młodzież wykonywać będzie różnorodne testy i ćwiczenia. Zdobyta w ten sposób wiedza - połączona z informacjami wyniesionymi z odbytych już pięciu spotkań wykładowo-warsztatowych - stanowić ma pomoc w wykonaniu finałowych zadań projektowych, na które przeznaczono trzy zajęcia stacjonarne zaplanowane na maj i czerwiec.
Zaś jako pamiątkę po pierwszej części tegorocznego cyklu projektu uczestnicy otrzymali uczelniane notatniki i długopisy.
Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją z ostatnich zajęć wykładowo-warsztatowych II cyklu „Uniwersytetu Młodego Odkrywcy” autorstwa Anety Kozak, Joanny Małochy i Rafała Opulskiego.
Joanna Małocha
(Z-ca kierownika projektu)