Aktualności
Solidarity Summer School – międzynarodowa szkoła letnia na UPJPII
11.07.2023
Komunikaty
W roku akademickim 2022/23 Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie uruchomił Szkołę Letnią = “Solidarity Summer School”. Organizatorami są Wydział Filozoficzny UPJPII i Międzynarodowe Centrum Badań nad Fenomenem Solidarności, które zadbało o przygotowanie merytorycznego programu szkoły.
Szkoła Letnia realizowana jest w dwóch edycjach: czerwcowej oraz lipcowej. Bierze w nich udział łącznie 100 studentów i doktorantów z całego świata, co czyni ją największym tego typu przedsięwzięciem na naszej uczelni. Pomimo tak dużego limitu na każde miejsce zgłosiło się niemal dwoje kandydatów. Uruchomienie dwóch edycji, a także forma zdalna realizacji, pozwoliły nie tylko zwiększyć liczbę uczestników, ale także nadać Szkole Letniej charakteru dosłownie globalnego. Czerwcowe spotkania odbywają się w godzinach 14-21, a lipcowe 9-16 (polskiego czasu), dzięki czemu do Szkoły Letniej mogliśmy zaprosić uczestników ze wszystkich kontynentów. Zarejestrowaliśmy reprezentantów następujących krajów: Austrii, Azerbejdżanu, Burundi, Ghany, Grecji, Gruzji, Egiptu, Hiszpanii, Indii, Jemenu, Łotwy, Macedonii Północnej, Meksyku, Mołdawii, Nepalu, Nigerii, Pakistanu, Palestyny, Peru, Polski, Rosji, Rumuni, Serbii, Sierra Leone, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Tanzanii, Turcji, Ukrainy, USA, Wielkiej Brytanii czy Włoch.
Szkołę Letnią Solidarity Summer School wyróżnia dobór kadry – zajęcia prowadzą światowej sławy profesorowie z zagranicy oraz eksperci z Polski. Nasz Uniwersytet reprezentuje ks. prof. Władysław Zuziak, były rektor UPJPII, a obecnie dyrektor Zarządu Międzynarodowego Centrum Badań nad Fenomenem Solidarności. Ks. prof. Władysław Zuziak przybliża uczestnikom zagadnienie etyki solidarności w Polsce w ujęciu Jana Pawła II i Józefa Tischnera. Drugim krajowym ekspertem jest prof. Krzysztof Brzechczyn z UAM w Poznaniu. Profesor Krzysztof Brzechczyn tłumaczy słuchaczom złożoność historii idei i praktyki Solidarności na tle przemian ekonomicznych i politycznych w XIX i XX wieku, ze szczególnym naciskiem na polskie doświadczenie solidarności, które bez specyficznego kontekstu historycznego może być niezrozumiałe dla cudzoziemców.
Swoją wiedzą dzielą się z uczestnikami Solidarity Summer School także profesorowie zagraniczni. Przewodniczący Papieskiej Akademii Nauk Społecznych, prof. Stefano Zamagni, z komnat Watykanu opowiada o solidarności w Europie i kreśli obraz zmian w Unii Europejskiej w nawiązaniu do dziedzictwa patrona naszego uniwersytetu – św. Jana Pawła II. Profesor Joachim Wiemeyer, specjalista od chrześcijańskiej etyki społecznej, który łączy się z nami z Otenbrück w Niemczech, mówi o solidarności na tle problemów gospodarki globalnej oraz wskazuje na współczesne struktury zła, których przezwyciężenie zależy od solidarności. Przyjaciel papieża Jana Pawła II, włoski myśliciel Rocco Buttiglione, prowadzi zajęcia poświęcone solidarności jako odpowiedzi na problemy wynikłe z globalizacji gospodarki i życia społeczno-kulturalnego i wskazuje przy tym na katolicką naukę społeczną i „ekonomię Franciszka”. Profesor Buttiglione swoje badania naukowe poświęcił Polsce i polskiej kulturze, był świadkiem narodzin Solidarności i uważa to polskie doświadczenie za coś szczególnego. Jako przewodniczący Rady Naukowo Programowej Międzynarodowego Centrum Badań nad Fenomenem Solidarności przyjął, jako jedno z zadań Centrum, internacjonalizację polskiego doświadczenia Solidarności i do refleksji nad tym zagadnieniem zachęca uczestników Szkoły Letniej.
Codziennie po wykładach odbywają się warsztaty, podczas których uczestnicy spotykają się w małych grupach, które prowadzą doświadczeni dydaktycy z Polski i ze świata: ks. dr hab. Miłosz Hołda, dr Herman Guerrero Troncoso, dr Paulina Bednarz Łuczewska i dr Katarina Komenska. Uczestnicy szkoły zastanawiają się, czy polskie doświadczenie solidarności, jedna z najważniejszych polskich kontrybucji do światowego dziedzictwa, da się przenieść na grunt innych krajów czy kultur. Czy ma ono potencjał aby rozwiązać globalne problemy współczesności?
Ponadto w czasie trwania Solidarity Summer School uczestnicy zapoznają się z materiałami promującymi polską kulturę, historię, przedstawiającymi Polskę jako kraj atrakcyjnych możliwości pracy, studiowania i życia.
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie zaserwował studentom i doktorantom z całego świata prawdziwą intelektualną ucztę, dostępną dla wszystkich bez żadnych opłat. Szkoła Letnia Solidarity Summer School jest bezpłatna dla wszystkich uczestników, ponieważ jest realizowana w ramach projektu „Umiędzynarodowienie Polskiego doświadczenia Solidarności” finansowanego przez Narodową Agencję wymiany Akademickiej w ramach programu Spinaker. Po zakończeniu wsparcia planowane jest uruchomienie kolejnej, trzeciej edycji Szkoły Letniej – w lipcu roku 2024 – ale już na zasadach komercyjnych.
Warunkiem ukończenia Szkoły Letniej, obok uczestnictwa i dopełnienia formalności, są mini-projekty, w których uczestnicy dzielą się swoimi myślami, wyrosłymi na gruncie pięciu dni wykładów i warsztatów. Czytając prace można się przekonać, że chociaż uczestników wiele dzieli, to docenienie wartości solidarności wydaje się uniwersalne.
Mamy nadzieję, że uczestnicy Szkoły Letniej Solidarity Summer School będą o niej myśleć, jako cennym, znaczącym dla siebie doświadczeniu, że zawiążą w jej trakcie nowe przyjaźnie i poznawszy klimat intelektualny naszej uczelni zapragną kontynuować swoją przygodę na UPJPII. Z myślą o nich otwieramy kolejne kierunki w języku angielskim. Po zakończeniu Szkoły Letniej zostaną wspomnienia i myśli, ale uczestnicy nie odejdą z pustymi rękoma – otrzymają certyfikat potwierdzający nakład pracy odpowiadający 2 punktom ECTS. Pamiątką będzie również strona projektu: solidarity.upjp2.edu.pl, do odwiedzenia której serdecznie zapraszamy.
dr Jakub Synowiec
Projekt „Umiędzynarodowienie polskiego doświadczenia Solidarności”(BPI/SPI/2021/1/00069) jest finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach Programu SPINAKER i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, projekt pozakonkursowy pt. „Wsparcie zdolności instytucjonalnej polskich uczelni poprzez tworzenie i realizację międzynarodowych programów studiów” (Działanie: 3.3 Umiędzynarodowienie polskiego szkolnictwa wyższego), określony we wniosku o dofinansowanie projektu nr POWR.03.03.00-00-PN16/18.