Aktualności

Studenci UPJPII niosą radość najmłodszym, m.in. pacjentom Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Pragnąc pomagać nagrali dla dzieci audiobooki

18.06.2020 Komunikaty
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Studenci dziennikarstwa i komunikacji społecznej WNS UPJPII napisali teksty bajek, potem je nagrali. Zostały one także zilustrowane i tak powstały filmowe wersje bajek, by umilały czas  m.in. chorym dzieciom w ich szpitalnych łóżkach. Ale o tym skąd pomysł i jak przebiega jego realizacja niechaj opowiedzą sami:

PISZEMY, CZYTAMY, NAGRYWAMY, POMAGAMY!

Pandemia przeniosła nasze życie do Internetu. Online odbywają się lekcje, spotkania zespołów, czy nawet konferencje premiera. Ze względu na zagrożenie większość czasu spędzamy w domach, to ciężka sytuacja,  która, mam wrażenie, najmocniejszy wpływ ma na dzieci. Dlatego też postanowiliśmy zadbać o to, żeby dostarczyć najmłodszym nieco rozrywki. Wiemy, jak ważny jest rozwój dzieci i chwila odpoczynku dla rodziców, dlatego postanowiliśmy połączyć siły i stworzyć projekt,  który chociaż na chwilę pozwoli zapomnieć o panującej sytuacji. I jeszcze jedno. Nasza akcja związana jest oczywiście z graduacją, którą tak jak wszystko w tym czasie, przygotowujemy online.

Studenci dzieciom - to nasza akcja do walki z koronawirusową nudą dzieciaków. Co ciekawe, nie są to znane bajki, to byłby zbyt proste - autorami opowiadań są nasi koledzy i koleżanki. Z kolei lektorzy, przy zachowaniu wszelkich środków ostrożności, przeczytali bajki w zaciszu swojego domu, nagrywając teksty na telefon – stąd nie zawsze jakość dźwięku jest perfekcyjna.

Ale po kolei.

O tym jak doszło do naszej akcji, kto się w nią włączył i co z niej wynika porozmawiam z autorami i lektorami bajek: Kasią Sochacką, Mateuszem Zelkiem i Dagmarą Nazifi. Z Jolantą Kogut – naszą wykładowczynią i opiekunką merytoryczną i Zbigniewem Borkiem – aktorem, scenarzystą i reżyserem nagrań, porozmawiam o warsztatach online, podczas których studenci pracowali na tekstami bajek i nagraniami. Kolejnymi bardzo ważnymi członkami naszej ekipy są: Bartek Sitek – nasz kolega, który zilustrował bajki i zrobił krótkie animacje, a także Artur Pucia, który  przygotował filmową wersję bajek, animując ilustracje Bartka.

Ale to nie wszystko – bajki mają również pomóc Hani Łączyńskiej, dziewczynce chorej na SMA, która potrzebuje pieniędzy na kosztowną terapię genową. Nasza koleżanka Kasia Kijewska zaproponowała sposób zbiórki poprzez licytację na platformie Siepomaga.pl – każdy kto czyta teraz ten tekst również może się do tej akcji dołączyć, wystarczy wejść na profil Haneczki https://www.siepomaga.pl/studencidzieciom


Moim zadaniem była koordynacja akcji, zajęłam się znalezieniem instytucji, które na co dzień pracują z dziećmi. Jestem w kontakcie z dyrektorami 16 placówek, wśród nich są przedszkola, domy dziecka i szpitale. Mamy już pierwsze recenzje i wiemy, że nasze nagrania i książeczki przyniosły dzieciom dużo radości. Razem z Anią Piekarczyk i Kasią Kijewską promujemy naszą akcję na profilu Graduacja 2020 na Facebooku, mając nadzieję, że przyłączą się do akcji również osoby spoza naszego wydziału, a może i spoza naszej uczelni.

Krótka rozmowa z twórcami – oczywiście odbyła się online – jak wszystko w ostatnim czasie.

- Skąd pomysł na bajki? I co było największym wyzwaniem?

- Kasia Sochacka – autorka Gościnnego Domku:  Na pomysł opowiadania wpadłam, gdy mój tata postanowił wybudować domek dla mojego bratanka, a jego wnuka. Patrzyłam jak Kubuś cieszy się z tej niespodzianki i postanowiłam opisać ten proces. Największym wyzywaniem było wymyślenie bajki, która nie zanudzi publiczności. Trzeba było „pogadać ze swoim wewnętrznym dzieckiem” i poradzić się go, czego chciałoby posłuchać, jaka historia zaciekawiłaby go najbardziej. Warsztaty z Panem Zbyszkiem Borkiem, bardzo mi pomogły. Nauczyłam się jak opowiadać historię, aby zaciekawiła odbiorców. Ale nagranie bajki oddałam Dagmarze.

- Dagmara Nazifi - lektorka: Kiedy postanowiłam wziąć udział w nagraniu, nie wiedziałam, co może być trudnego w czytaniu, skoro potrafiłam to robić od dziecka. W trakcie warsztatów z Panem Zbyszkiem, zobaczyłam, ze potrafię czytać tekst, ale nie umiem czytać zapisanych w nim intencji. Najtrudniejsze było dla mnie wczuwanie się w rolę, naśladowanie dźwięków i modelowanie głosów. Moim notorycznym błędem było tzw. naciskanie na słowa, czyli podnoszenie głosu zamiast zmiany intonacji. Czytanie nie jest wcale takie łatwe, co uświadomił Pan Zbyszek.

 

- Mateusz Zelek – autor i lektor „Mrówki Indywidualistki”: Pomysł na opowiadania pojawił się całkiem spontanicznie. Chciałem stworzyć opowiadanie o pracy zespołowej oraz o tym, że odpowiednio dawkowany indywidualizm może być świetną cechą. Jako, że uwielbiam zwierzęta szybko połączyłem mrówki z tematem mojej pracy. A późniejsze przygody Mrówki Indywidualistki chciałem przedstawić trochę niczym perypetie Pszczółki Mai, której do dziś jestem wielkim fanem.

Sam postanowiłem nagrać bajkę. Warsztaty były świetne! Dowiedziałem się wiele na temat czytania w taki sposób, aby zaintrygować odbiorcę. Popracowałem nad modulowaniem głosu oraz poprawną wymową. Ogromnie się cieszę, że mogłem współpracować z profesjonalistą, a zdobyta wiedza jest bezcenna. Staram się ją wykorzystywać także w życiu codziennym, aby modulacja stała się nawykiem nie tylko umiejętnością. Naturalnie w pewnymi ograniczeniami. Zgodnie z przyjętymi zasadami za każdą zjedzoną końcówkę lub przyspieszenie wrzucałem 1zł do słoika. Cóż… uzbierało się na samochód sportowy z wyższej półki!

 

W ramach projektu powstały nie tylko nagrania, ale również książeczki do czytania z ilustracjami i zadaniami dla dzieci. Ilustracje zostały wykorzystane również przy montażu filmiki, które można zobaczyć na YouTube.

- Czy trudno było zilustrować bajki? Zajmowałeś się tym wcześniej czy to jest Twój debiut?

- Bartek Sitek – autor ilustracji i animacji: Nie, to dla mnie nie było trudne. Uznałem to bardziej za wyzwanie, jeszcze nie ilustrowałem książki więc była to ciekawa przygoda.

 

- Artur Pucia – autor ilustracji i animacji: Na warsztatach panowała miła atmosfera, wszyscy zjednoczyliśmy się w ramach jednego pięknego celu – pomagania. Każdy z nas w grupie miał swoje zadania i obowiązki. W ramach akcji charytatywnej stworzyłem dwa filmy z animacją obrazu. Zadanie było dosyć czasochłonne, spędziłem nad nim około 8 – 10 godzin. Nagrodą takiej pracy jest zawsze efekt końcowy. Kolejną trudnością było dostosowanie się do deadlinów. Na szczęście udało się na czas zmontować wszystkie bajki. Muszę jeszcze wspomnieć o niezwykłej energii, którą posiada Pani Jola. Dzięki niej nasze baterie były ciągle naładowane.

 

- I ostatnie pytania do Pani Joli Kogut i Pana Zbyszka Borka, skąd pomysł na warsztaty online?

 

- Jolanta Kogut: Tak naprawdę to jesteśmy rodzeństwem i jak poprosiłam Zbyszka, który jest aktorem i reżyserem nagrań,  o współpracę to nie mógł siostrze odmówić. Bardzo nam zależało na tym, aby pomimo pandemii i niemożności osobistego spotkania, zarówno tekst bajek, jak i nagranie były jak najlepsze. Warsztat obejmował pracę zarówno nad tekstem, jak i nad interpretacją. Wszystko odbywało się za pośrednictwem telefonu! Zbyszek prowadził warsztat i nagrywał Mateusza i Dagmarę na telefon, a potem montował te nagrania wybierając do nich  muzykę.

- Zbigniew Borek: Na pytanie skąd pomysł na warsztaty online jest jedna odpowiedź: z ogromnego, przepojonego empatią, miłością i pomysłowością serducha mojej ukochanej siostry Joli. Musiała mnie przekonywać jakieś dwie, może trzy sekundy. Jestem dumny z Kasi, Dagmary i Mateusza. Z ich pracy i zaangażowania. Mimo krótkiego czasu zajęć, zrozumieli najgłębsze intencje tych warsztatów, które chciałem im przekazać. A już wisienką na torcie jest ostateczny kształt naszych wspólnych wysiłków i cel któremu to wszystko służy. Jestem dumny, wzruszony i spełniony. Jesteście wspaniali. Wszyscy razem i każdy z osobna.

Nasze studenckie drogi już niedługo się rozejdą, będziemy absolwentami, jednak te cudowne wspomnienia zostaną z nami na zawsze. Mimo tego, że nie zawsze było łatwo, uważam, że możemy być z siebie dumni.

 

Marta Marcinek

Koordynator akcji charytatywnej absolwentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej UPJPII 2020

 

Link do skarbonki na portalu Siepomaga.pl:

https://www.siepomaga.pl/studencidzieciom

„Gościnny domek”
tekst: Kasia Sochacka, czyta: Dagmara Nazifii
grafika i animacja czołówki: Bartek Sitek, montaż: Artur Pucia,
reż. i realizacja: Zbigniew Borek, opieka merytoryczna: Jolanta Kogut

„Mrówka Indywidualistka”
bajeczkę czyta autor: Mateusz Zelek
grafika i animacja czołówki: Bartek Sitek, montaż: Artur Pucia,
reż. i realizacja: Zbigniew Borek, opieka merytoryczna: Jolanta Kogut

Studentów wsparły w rozpowszechnieniu akcji m.in. Radio Plus Kraków, Radio Vox FM Wars, a oto link do wiadomości Radia Eska, gdzie ukazała się informacja o akcji:

https://www.eska.pl/krakow/studenci-podczas-pandemii-koronawirusa-napisali-i-nagrali-bajki-dla-dzieci-audio-aa-BBVZ-hPHG-J38Q.html?fbclid=IwAR26tlNF55zy1ITbTPU9chLuza9TNDT2W-Ba-JQ9o_y2gFSho4ElM1DB980

 

 

 

 

 

fundusze_europejskie.jpg

reczpospolita.png

unia_europejska.jpg

Informacje o cookies ....

Zapisano