Aktualności
Tutoring na UPJPII - kontynuacja projektu
09.10.2020
Komunikaty
Wpis może zawierać nieaktualne dane.
TUTORING NA UPJP2
– ZAPRASZAMY DO UCZESTNICTWA W DRUGIM CYKLU ZAJĘĆ
Dnia 30 maja 2019 r. - dzięki inicjatywie zapoczątkowanej na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie uzyskał certyfikat Collegium Wratislaviense pozwalający na prowadzenie zajęć z zakresu tutoringu akademickiego. W bieżącym roku akademickim chętnych studentów ze wszystkich Wydziałów Uczelni zapraszamy więc już po raz drugi do skorzystania z możliwości uczestnictwa w tym elitarnym kursie. Przy czym przewidziano jedynie 11 miejsc!
Tutoring to innowacyjna metoda edukacji spersonalizowanej, zmierzająca do rozwijania kreatywności i samodzielnego myślenia dzięki relacji mistrz-uczeń. Praktykowana jest na renomowanych uniwersytetach brytyjskich i amerykańskich (Oxford, Cambridge, Berkley), a jej elementów na gruncie polskim można doszukiwać się w założeniach edukacyjnych słynnego Collegium Nobilium.
Uczestnik kursu tutoringu:
- rozwija swój potencjał zarówno w wymiarze naukowym, jak i osobistym,
- odkrywa istotne trudności, stojące na drodze do realizacji zakładanych celów oraz uczy się ich pokonywania,
- poznaje metody łatwiejszego przyswajania wiedzy, dostosowane do indywidualnych preferencji,
- zyskuje uniwersalne umiejętności naukowe krytycznego myślenia, przedstawiania i obrony własnej opinii oraz prowadzenia dyskusji,
- uświadamia sobie lub rozwija własne talenty oraz poznaje sposoby na wzmocnienie swoich słabszych stron,
- ćwiczy określanie celów zawodowych (i osobistych) oraz planowanie skutecznych sposobów ich realizacji.
Uwaga! Zajęcia tutoringu ujmowane są w suplemencie do dyplomu jako elitarny kurs indywidualny!
Dla studentów i doktorantów UPJP2 zajęcia te są nieodpłatne. Kurs obejmuje 15 godzin dydaktycznych odbywanych z jednym tutorem w przeciągu danego roku akademickiego. Charakter i tematyka zajęć oraz rodzaj wykonywanych w ich trakcie ćwiczeń i stosowanych narzędzi tutorskich zależy od indywidualnych potrzeb studenta; natomiast termin, częstotliwość i długość spotkań ustalane są wspólnie przez opiekuna i uczestnika zajęć. Przy czym w semestrze zimowym, zgodnie z zarządzeniami Władz Uczelni co do trybu prowadzenia zajęć dydaktycznych w dobie pandemii, spotkania tutoringowe odbywane będą zdalnie.
Lista pracowników UPJP2 posiadających Akredytacje Tutorskie Collegium Wratislaviense, z którymi można podjąć współpracę oraz tryb rekrutacji przedstawiono w zakładce „Tutoring” na stronie głównej uczelni - https://upjp2.edu.pl/studenci/tutoring. Więcej informacji można również uzyskać u koordynatora projektu - dr Joanny Małochy (joanna.malocha@upjp2.edu.pl).
Jako dowód, iż warto skorzystać z tej oferty przedstawiamy wybrane opinie studentów, którzy uczestniczyli w zajęciach tutoringowych w zeszłym roku akademickim:
Tutoring był dla mnie jednym z najciekawszych doświadczeń w życiu. Na mnie, jako studencie, zrobiło ogromne wrażenie to, że osoba znana w nauce włożyła ogrom siły, aby przekazać swoje doświadczenie w celu mojego rozwoju. Co istotne cały proces edukacji wyprowadzony był z umiejętności jakie wcześniej już posiadałem. Ksiądz profesor Marecki – mój tutor- odkrył przede mną warsztat historyka od strony, której wcześniej nie znałem.
Szymon (Historia, Europa Wschodnia)
Na tutoring zapisałem się z pewną nieświadomością co to do końca jest. Jednak pierwsze spotkanie wszystko to rozwiało - była to swobodna rozmowa - ustalenie celów, a przede wszystkim przekazanie, że nie będziemy się zajmować moimi słabymi stronami tylko wręcz przeciwnie, będziemy się zajmować tym co mnie pociąga, fascynuje aby to jeszcze bardziej udoskonalić i poprawić a co za tym samorzutnie idzie zniwelować moje słabe strony - i to jest w tym fajne. Oczywiście nie obyło się bez pracy, co było w tym czasie trudniejsze (koronowirus) ale nie możliwe, można tylko ubolewać, że nie było więcej spotkań.
Janusz (Historia Sztuki)
Tutoring daje możliwość poznania swoich atutów oraz poprawienia słabych stron, a także nauczenia się nowych rzeczy. Wiedza zdobywana przez „czeladnika” pod kierunkiem mistrza jest bardzo cenna, łączy w sobie bowiem teorię z praktycznymi umiejętnościami. Tutor kieruje nas na właściwe tory, przez co nasz rozwój toczy się w odpowiednim kierunku.
Uczestnicząc w zajęciach tutoringu między innymi doskonaliłam umiejętność pisania esejów. Jestem przekonana, że będzie to pomocne przy pisaniu pracy dyplomowej, a być może także w trakcie pracy zawodowej. Uważam, iż taki sposób zdobywania wiedzy stanowi świetne uzupełnienie klasycznej formy nauczania. Dla mnie udział w tych zajęciach był ważnym doświadczeniem, które polecam każdemu. Chciałam w tym miejscu wyrazić podziękowania mojemu Tutorowi – Księdzu Profesorowi Dariuszowi Taborowi za poświęcony czas, przekazaną wiedzę i cierpliwość.
Małgorzata (Historia Sztuki)