Aktualności
Uniwersytet w pandemii - debata z udziałem rektorów krakowskich uczelni 7 X 2020
07.10.2020
Konferencje, sesje
Wpis może zawierać nieaktualne dane.
Nauka zdalna ma swoje blaski i cienie. Jest troska, ale i nadzieja - to konkluzja dzisiejszej debaty rektorów uczelni krakowskich, którą zorganizowało Radio Kraków z Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie w siedzibie tejże uczelni. W debacie uczestniczył rektor UPJPII, ks. dr hab. Robert Tyrała, prof. UPJPII
Rozmowę poprowadził red. Jacek Bańka.
Kształcenie bezkontaktowe nigdy nie będzie kształceniem pełnym, dzielenie się wiedzą nie może polegać jedynie na przekazywaniu jej w sensie teoretycznym, to też przekaz umiejętności. Strata kontaktu personalnego jest zagrożeniem. Kształcenie jest również wychowywaniem, kształtowaniem osobowości młodych ludzi, ukierunkowywaniem ich, co również czyni się poprzez kontakt z otoczeniem, z kulturą – szczególnie w Krakowie, a tego nie da się zrobić przez internet- mówił rektor AGH prof. Jerzy Lis. Prof. Jacek Popiel, rektor UJ mówił o wnioskach wyciąganych od marca, kiedy to wyższe uczelnie zostały zamknięte. Optował za zajęciami studenckimi w trybie stacjonarnym w małych grupach. Podniósł temat umiędzynarodowienia krakowskich uczelni, co stanowi duży problem w obliczu pandemii, w tym duchu wyraził też obawę o działania studenckie – artystyczne, społecznościowe, którym pandemia uniemożliwia aktywność.
Od co najmniej kilku lat uczelnie wyższe wprowadzały do systemu kształcenia zajęcia on-line, zdobywano tym samym wyższe kompetencje technologiczne, z czym mieliśmy problem – mówił rektor Uniwersytetu Ekonomicznego, prof. Stanisław Mazur – w tym przypadku trzeba było zadziałać natychmiastowo. Wyższe kompetencje technologiczne nie zastąpią jednak bezpośredniego kontaktu, jak powiedział.
Rektor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, prof. Piotr Borek zwrócił uwagę, że Uniwersytet to Wspólnota. A wspólnota, to współpraca - z grupą. Stąd boleje nad kształceniem przyszłych nauczycieli, dydaktyków jedynie w kontakcie internetowym. Kształcenie hybrydowe uznaje w obecnej sytuacji za jedynie korzystne. Uniwersytet Rolniczy, Politechnika Krakowska – rektorzy mówili o konieczności skoordynowania wszelkich działań, na jednej, jak i drugiej uczelni, tu nie można wyłącznie teoretycznie nauczać. Pieczenia chleba i wszystkiego co z tym związane nie nauczą się studenci Technologii Żywności przez internet, tu trzeba uruchomić wszystkie zmysły, nie tylko wzrok – konkludował rektor UR. Nic nie zastąpi relacji mistrz-uczeń. W tym samym duchu głos zabrał rektor Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie, ks. prof. Robert Tyrała – poczyniliśmy wszyscy kolosalny skok. Im dalej siebie jesteśmy, tym bliżej. Głód spotkania okazał się niezwykły. Studenci UPJPII wzięli udział w dwóch anonimowych ankietach, w których opowiedzieli się za żywą relacją z wykładowcami. Inaczej wówczas wygląda wymiana myśli, przez internet staje się ona niejako anonimowa.
Oglądanie siebie na monitorach, to jedno. Oglądanie dzieł sztuki w taki sposób to drugie. Proszę sobie wyobrazić fotografię rzeźby, i porównać chodzenie wokół niej – mówił rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, prof. Andrzej Bednarczyk. Jak mówił - w sztuce jest doza szaleństwa – Do tej pory my egzaminowaliśmy rzeczywistość, teraz ona egzaminuje nas. Ale temu szaleństwu musimy zapewnić bezpieczeństwo i zdrowe warunki realizacji…
Rektor Akademii Muzycznej w Krakowie mówił o przyspieszonym kursie informatyzacji, cyfryzacji, o przymusowym z uwagi na pandemię działaniu uczelni w tym kierunku. O przyspieszeniu, które wcześniej planowano rozłożyć na kilkanaście lat, i korzystać z tej formy nauczania w sytuacjach absolutnie wyjątkowych z uwagi na specyfikę AM.
Wnioski:
Szybszy, bardziej wygodny, dużo tańszy przekaz internetowy.
Nie zastąpi relacji mistrz-uczeń. Nie zastąpi kontaktu z człowiekiem. Nie zbuduje właściwych relacji.
Mimo różnic w specyfice krakowskich uczelni, problem łączy w przemawianiu jednym głosem. W staraniach i trosce, ale i z nadzieją.
fot. Dorota Grzegorczyk, KSAF AGH