Aktualności

XII KONFERENCJA NAUKOWA ETYKI MEDIÓW. "Prawdziwe media – uczciwość i prawda w mediach" 24 – 25 V 2018

22.05.2018 Konferencje, sesje
Wpis może zawierać nieaktualne dane.
Zapraszamy na

XII KONFERENCJĘ NAUKOWĄ ETYKI MEDIÓW

24 25 maja 2018, Kraków, ul. Bobrzyńskiego 10

 

Prawdziwe media
- uczciwość i prawda w mediach

Truthful media – honesty and truth in the media
 
PRPGRAM:
 
 

24 maja 2018 – ul. Bobrzyńskiego 10

8.30-9.30 - Przyjęcie i rejestracja Uczestników*

9.30-9.45 - Uroczyste rozpoczęcie Konferencji
9.45-11.15 - SESJA PLENARNA I (aula)
11.15-11.45 - Przerwa na kawę
11.15 - Briefing medialny
11.45-13.15 - DYSKUSJA PANELOWA z udziałem teoretyków i praktyków mediów (aula)
13.15-14.30 - Obiad
14.30-16.00 - SESJA PLENARNA II (aula)
16.00-16.15 - Przerwa na kawę
16.15-17.45 - SESJE TEMATYCZNE
18.30 - Niespodzianka
19.30 - Uroczysta kolacja

 

25 maja 2018 – ul. Bobrzyńskiego 10

9.00-10.30 - SESJE TEMATYCZNE*

 

10.30-11.00 - Przerwa na kawę
11.00-12.45 - SESJA PLENARNA III (aula)
12.45-13.00 - Podsumowanie i zakończenie Konferencji
13.15 - Obiad
 
 

Prawdziwe media - uczciwość i prawda w mediach

Truthful media – honesty and truth in the media

Logo etyki mediów 3Prawda jest podstawową wartością wokół której koncentruje się zarówno funkcjonowanie mediów i komunikacja społeczna, jak również misja dziennikarska. Ta powinność dziennikarska realizowana jest przede wszystkim poprzez informacje i opinie. Wyrazem i narzędziem kompetencji informacyjnych jest rzetelne i oparte na prawdzie przekazywanie informacji. Powinność dziennikarska realizuje się także poprzez medialne opinie, które powinny być uczciwe, czyli nie powinny zaprzeczać lub fałszować rzeczywistych faktów i danych. Prawda i uczciwość są tymi wartościami, które stanowią wyznacznik i probierz prawdziwych mediów.

Współczesne media nie tylko odzwierciedlają rzeczywistość, ale ją także kreują poprzez informacje, opinie i komentarze. We współczesnej przestrzeni medialnej obserwujemy z niepokojem negatywne zjawiska określane terminami: post-prawda, fake news, hejt itd. Pojęcie post-prawdy pretenduje do kategorii nowej wartości prawdy, co niestety nie mieści się w ramach racjonalności i logiki ludzkiego poznania. Bezkarne fałszowanie rzeczywistości i manipulacyjna stronniczość opinii nie tylko naruszają standardy prawdy, ale podważają fundamenty ludzkiej uczciwości. Ta negatywna tendencja musi być zatrzymana przez etykę mediów. Podstawowym problemem etycznym jest to, czy wszyscy współtworzący media i uczestniczący w komunikowaniu społecznym działają w prawdzie i działają uczciwie: prawdziwie na poziomie informacji, uczciwie na poziomie subiektywnych opinii i komentarzy.

Dlatego troszcząc się o poprawę jakości współczesnej mediosfery, należy przywrócić należny szacunek dla prawdy i uczciwości we wszelkich działaniach medialnych i wyzwolić konieczny i skuteczny mechanizm etycznego sprzeciwu wobec zjawisk ironizowania i lekceważenia prawdy oraz przyzwyczajania się do nieuczciwości. Przestrzenią takiej troski o etyczność mediów dla dobra każdego człowieka są organizowane przez nas od 12 lat Konferencje Etyki Mediów. W czasie tegorocznej XII Konferencji Naukowej Etyki Mediów w Krakowie Prawdziwe media – uczciwość i prawda w mediach (Truthful media – honesty and truth in the media), Kraków, 24-25 maja 2018 roku, będziemy analizować z różnych perspektyw medioznawczych, między innymi, następujące problemy związane z uczciwością i prawdą w mediach:

  • dziennikarska powinność prawdy; prawdziwy dziennikarz;
  • prawda a rzetelność, obiektywizm i profesjonalizm dziennikarski;
  • prawo do prawdy a szacunek dla człowieka i jego godności;
  • post-prawda: manipulowanie prawdą, fałsz i nieprawda w komunikowaniu społecznym;
  • między wolnością słowa a prawem i powinnością prawdy;
  • językowe aspekty prawdy;
  • granice prawdy: aksjologiczne, prawne, biznesowe itd.;
  • ochrona prawdy: tajność, tajemnice, ochrona źródeł informacji;
  • prawda między prywatnością a sferą publiczną;
  • prawda i uczciwość w reklamie i komunikacji marketingowej;
  • prawda i uczciwość w public relations i media relations;
  • uczciwość jako kompetencja etyczna w komunikowaniu społecznym;
  • subiektywność i stronniczość opinii i komentarzy;
  • prawda i uczciwość w social media;
  • etyczny sprzeciw wobec nieuczciwości i lekceważenia prawdy;
  • klauzula sumienia jako podmiotowe prawo do ochrony prawdy i uczciwości;
  • prawda i uczciwość w badaniach nad mediami.
  • Potrzebne informacje znajdą Państwo na stronach:
 

www.etykamediow.pl
www.upjp2.edu.pl
www.ptks.pl

 

http://beta.etykamediow.pl/index.php/zaproszenie

relacja w głównym wydaniu "Kroniki Krakowskiej" o godz. 18.30, 24 maja 2018 r.:

http://krakow.tvp.pl/37353566/uczciwosc-i-prawda-w-mediach-dziennikarze-i-medioznawcy-o-etyce

fundusze_europejskie.jpg

reczpospolita.png

unia_europejska.jpg

Informacje o cookies ....

Zapisano