Aktualności
Dziedzictwo Muzyki Polskiej w otwartym dostępie – projekt z udziałem UPJPII
31.08.2022
Komunikaty
Wpis może zawierać nieaktualne dane.
Druki i starodruki, rękopisy muzyczne i autografy z kolekcji z całej Polski można już badać i korzystać z nich w nowym portalu Dziedzictwo Muzyki Polskiej. Umieszczone w wolnym dostępie zostały tysiące dokumentów i transkrypcji cyfrowych unikalnych źródeł muzycznych, w większości niepublikowanych wcześniej.
Po raz pierwszy też Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej udostępniło w całości swoje muzykalia online, co ułatwia pracę badaczom, ale i otwiera nowe perspektywy naukowe, o czym mówił, podczas konferencji podsumowującej projekt, zorganizowanej w Warszawie przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, rektor UPJPII ks. prof. Robert Tyrała. W konferencji uczestniczyli także: prof. dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska z Instytutu Sztuki PAN, dr Artur Szklener, dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, dr Marcin Konik, kierownik projektu, kierownik działu informacji naukowej NIFC, ale także reprezentanci partnerów-instytucji, które udostępniały zbiory w projekcie. Konferencję prowadził Aleksander Laskowski, rzecznik Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.
Jak podkreślano podczas konferencji, to jeden z niewielu projektów finansowanych ze środków funduszy europejskich, który jest w całości poświęcony wyłącznie polskiej kulturze muzycznej i badaniom tej kultury, badaniom źródeł muzycznych. Skala przedsięwzięcia była ogromna, zaproszono do współpracy instytucje, które posiadają najcenniejsze zbiory muzykaliów. Digitalizacja obejmowała całe zasoby muzykaliów. Nie pracowano wybiórczo. Udostępnione zostały źródła w wersji cyfrowej, ale i transkrypcje tych źródeł. Celem projektu była też popularyzacja wiedzy na temat polskiej muzyki na świecie.
Bezcenna kolekcja muzykaliów została po raz pierwszy w całości skatalogowana w międzynarodowej bazie źródeł muzycznych RISM. To przełomowe osiągnięcie, bowiem udało się dzięki temu uporządkować materiał, a także udostępnić informacje na jego temat badaczom.
Realizacja projektu miała także za zadanie cyfrowe zabezpieczenie dziedzictwa materialnego. Dzięki digitalizacji i szerokiemu udostępnieniu korzystanie z jego zasobów jest możliwe w dowolnym czasie i miejscu.
W portalu Dziedzictwo Muzyki Polskiej w otwartym dostępie znajdują się zbiory takich instytucji jak:
- Archiwum Jasnogórskie,
- Archiwum Kapituły Katedralnej na Wawelu,
- Biblioteka Książąt Czartoryskich,
- Biblioteka Opactwa św. Wojciecha SS. Benedyktynek w Staniątkach,
- Biblioteka Gdańska Polskiej Akademii Nauk,
- Biblioteka Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki,
- Biblioteka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina,
- Muzeum Zamoyskich w Kozłówce.
Rektor UPJPII ks. prof. Robert Tyrała, mówiąc o znaczeniu projektu podkreślił, że Krakowska Kapituła Katedralna po raz pierwszy w historii udostępniła muzykalia ze skarbca katedry. To wyjątkowe dzieła, w tym wiele nieznanych. Bezcenna kolekcja muzykaliów w ten sposób dotrze do wszystkich. I to jest niezwykłe dziedzictwo, na którym potrafimy także budować – stwierdził rektor, a podejmując wątek obecności UPJPII w projekcie podkreślał, że przyszłość należy budować na historii. Oczywiście, zbiory są teraz udostępnione, ale niezwykle ważne jest, by młode pokolenie muzykologów, muzyków, liturgistów, a też teologów chciało się nad tymi dziełami pochylić. Już są wdrożone prace w ramach Instytutu Muzyki Kościelnej UPJPII, by studia II stopnia miały swoją specjalizację związaną właśnie z digitalizacją tych zbiorów wawelskich. A więc z jednej strony naukowe opracowania, z drugiej dydaktyka z tym związana.
Stawiamy na jakość – mówił rektor – bo co to są właściwie te zbiory, na przykład wawelskie, czy zbiory wielu innych ośrodków kościelnych? Przecież to była droga piękna. Na liturgii nie można było wykonywać byle czego i byle jak, to było i jest poszukiwaniem piękna. Należy sobie postawić pytanie o jakość i do tej jakości powracać, i do niej dążyć. Mówiąc o wadze tego projektu, obecnej możliwości badań wypowiedź swoją zakończył słowami papieża Benedykta, że należy bać się teologa, który nie kocha sztuki.
Więcej
- Konferencja podsumowująca projekt „Dziedzictwo Muzyki Polskiej w otwartym dostępie” – zapis transmisji (Facebook)
- Portal Dziedzictwo Muzyki Polskiej w otwartym dostępie
- Do pobrania folder Dziedzictwo muzyki polskiej w otwartym dostępie (pdf)
Galeria
Fot. arch. Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina
Pliki do pobrania
Dziedzictwo muzyki polskiej w otwartym dostępie – folder
12.85MB [ .pdf ]