Aktualności

Dziedzictwo Muzyki Polskiej w otwartym dostępie – projekt z udziałem UPJPII

31.08.2022 Komunikaty
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

dziedzictwo_muzyki_polskiej_w_otwartym_dostepie-1280.jpg

 

Druki i starodruki, rękopisy muzyczne i autografy z kolekcji z całej Polski można już badać i korzystać z nich w nowym portalu Dziedzictwo Muzyki Polskiej. Umieszczone w wolnym dostępie zostały tysiące dokumentów i transkrypcji cyfrowych unikalnych źródeł muzycznych, w większości niepublikowanych wcześniej.

Po raz pierwszy też Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej udostępniło w całości swoje muzykalia online, co ułatwia pracę badaczom, ale i otwiera nowe perspektywy naukowe, o czym mówił, podczas konferencji podsumowującej projekt, zorganizowanej w Warszawie przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, rektor UPJPII ks. prof. Robert Tyrała. W konferencji uczestniczyli także: prof. dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska z Instytutu Sztuki PAN, dr Artur Szklener, dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, dr Marcin Konik, kierownik projektu, kierownik działu informacji naukowej NIFC, ale także reprezentanci partnerów-instytucji, które udostępniały zbiory w projekcie. Konferencję prowadził Aleksander Laskowski, rzecznik Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Jak podkreślano podczas konferencji, to jeden z niewielu projektów finansowanych ze środków funduszy europejskich, który jest w całości poświęcony wyłącznie polskiej kulturze muzycznej i badaniom tej kultury, badaniom źródeł muzycznych. Skala przedsięwzięcia była ogromna, zaproszono do współpracy instytucje, które posiadają najcenniejsze zbiory muzykaliów. Digitalizacja obejmowała całe zasoby muzykaliów. Nie pracowano wybiórczo. Udostępnione zostały źródła w wersji cyfrowej, ale i transkrypcje tych źródeł. Celem projektu była też popularyzacja wiedzy na temat polskiej muzyki na świecie.

Bezcenna kolekcja muzykaliów została po raz pierwszy w całości skatalogowana w międzynarodowej bazie źródeł muzycznych RISM. To przełomowe osiągnięcie, bowiem udało się dzięki temu uporządkować materiał, a także udostępnić informacje na jego temat badaczom.
Realizacja projektu miała także za zadanie cyfrowe zabezpieczenie dziedzictwa materialnego. Dzięki digitalizacji i szerokiemu udostępnieniu korzystanie z jego zasobów jest możliwe w dowolnym czasie i miejscu.

W portalu Dziedzictwo Muzyki Polskiej w otwartym dostępie znajdują się zbiory takich instytucji jak:

  • Archiwum Jasnogórskie,
  • Archiwum Kapituły Katedralnej na Wawelu,
  • Biblioteka Książąt Czartoryskich,
  • Biblioteka Opactwa św. Wojciecha SS. Benedyktynek w Staniątkach,
  • Biblioteka Gdańska Polskiej Akademii Nauk,
  • Biblioteka Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki,
  • Biblioteka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina,
  • Muzeum Zamoyskich w Kozłówce.

Rektor UPJPII ks. prof. Robert Tyrała, mówiąc o znaczeniu projektu podkreślił, że Krakowska Kapituła Katedralna po raz pierwszy w historii udostępniła muzykalia ze skarbca katedry. To wyjątkowe dzieła, w tym wiele nieznanych. Bezcenna kolekcja muzykaliów w ten sposób dotrze do wszystkich. I to jest niezwykłe dziedzictwo, na którym potrafimy także budować – stwierdził rektor, a podejmując wątek obecności UPJPII w projekcie podkreślał, że przyszłość należy budować na historii. Oczywiście, zbiory są teraz udostępnione, ale niezwykle ważne jest, by młode pokolenie muzykologów, muzyków, liturgistów, a też teologów chciało się nad tymi dziełami pochylić. Już są wdrożone prace w ramach Instytutu Muzyki Kościelnej UPJPII, by studia II stopnia miały swoją specjalizację związaną właśnie z digitalizacją tych zbiorów wawelskich. A więc z jednej strony naukowe opracowania, z drugiej dydaktyka z tym związana.

Stawiamy na jakość – mówił rektor – bo co to są właściwie te zbiory, na przykład wawelskie, czy zbiory wielu innych ośrodków kościelnych? Przecież to była droga piękna. Na liturgii nie można było wykonywać byle czego i byle jak, to było i jest poszukiwaniem piękna. Należy sobie postawić pytanie o jakość i do tej jakości powracać, i do niej dążyć. Mówiąc o wadze tego projektu, obecnej możliwości badań wypowiedź swoją zakończył słowami papieża Benedykta, że należy bać się teologa, który nie kocha sztuki.

Więcej

 

Galeria

Fot. arch. Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

 

Pliki do pobrania

fundusze_europejskie.jpg

reczpospolita.png

unia_europejska.jpg

Informacje o cookies ....

Zapisano