Konferencje i wydarzenia

XVI Konferencja Etyki Mediów „Bezinteresowność w mediach – interesowne media/Disinterestedness in Media – Self-Interested Media” 18–19 V 2022

09.05.2022
Data: 18 - 19.05.2022
Miejsce wydarzenia: Biblioteka Główna UPJPII, ul. Bobrzyńskiego 10, Kraków
Przejdź do kalendarza Zapisz w kalendarzu Zapisz w kalendarzu Google pokaż na mapie

etyka_mediow_2022-1280.png

 

W dniach 18–19 maja 2022 r. odbędzie się XVI Konferencja Etyki Mediów pt. Bezinteresowność w mediach – interesowne media/Disinterestedness in Media – Self-Interested Media.

To cykliczne wydarzenie jest organizowane przez Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Konferencja gromadzi wybitnych naukowców z wielu polskich i zagranicznych ośrodków uniwersyteckich oraz praktyków dziennikarstwa wokół najważniejszych zagadnień związanych z aksjologią komunikacji i mediów.

Obrady będą się odbywały stacjonarnie w Bibliotece Głównej UPJPII przy ul. Bobrzyńskiego 10 w Krakowie.

Szczegóły na stronie etykamediow.pl.

Serdecznie zapraszamy do twórczego udziału w konferencji.

 

Przewodniczący konferencji
ks. prof. dr hab. Michał Drożdż

Zastępca przewodniczącego i sekretarz konferencji
dr Katarzyna Drąg

 
Opis tematyki

Współczesne media posiadają ogromny potencjał oddziaływania na ludzi w wymiarze indywidualnym i społecznym. Skala i jakość tego oddziaływania zależy od przekazywanych przez nie wartości oraz od jakości i wartości samych mediów. Dlatego postrzeganie mediów i całej przestrzeni komunikacji społecznej przez pryzmat wartości jest nie tylko naukowo-badawczą powinnością, ale stanowi konieczność dla naprawy i poprawy jakości współczesnej mediosfery, szczególnie po to, by media nie przyczyniały się do hamowania rozwoju społeczności i szkodzenia integralnemu dobru człowieka.

Jedną z ważnych wartości w mediach jest bezinteresowność. Szkoda, że ta wartość w przestrzeni mediów i komunikacji społecznej bywa coraz częściej ironizowana, marginalizowana czy wręcz z niej eliminowana. Brak poważnego traktowania bezinteresowności pozbawia świat mediów najbardziej ludzkiego wymiaru. Bezinteresowność bowiem odsłania w mediach coraz częściej zapoznawane postawy i działania, takie jak: wzajemne obdarowanie, szlachetne intencje i motywacje przekazu, powołanie i misję dziennikarską, priorytet dobra odbiorcy, nieinteresowną afirmację osób obecnych w mediosferze. Bez uwzględnienia człowieka zdolnego do bezinteresowności nie można w ogóle mówić o ludzkim charakterze procesów komunikacji społecznej.

Współczesna komunikacja medialna funkcjonuje w różnego typu uwarunkowaniach społeczno-ekonomicznych, w których elementy komercji i ideologii stają się coraz bardziej jednym z głównych wyznaczników jej charakteru i jakości, czyniąc z mediów narzędzia interesownych: komercyjnych, politycznych i ideologicznych działań. Badawcza konfrontacja analiz bezinteresowności jako koniecznej wartości w mediach z analizą tendencji interesownych działań medialnych wydaje się być interesującą badawczo i poznawczo powinnością.

W czasie tegorocznej XVI Konferencji Naukowej Etyki Mediów w Krakowie Bezinteresowność w mediach – interesowne media/Disinterestedness in Media – Self-Goals Oriented Media, w dniach 18–19 maja 2022 roku, będziemy analizować z różnych perspektyw medioznawczych, między innymi, następujące problemy:

  • potrzeba bezinteresowności w interesownym świecie,
  • bezinteresowność jako wartość w komunikowaniu interpersonalnym i komunikacji społecznej,
  • etyczna troska o zasadę: media dla człowieka, a nie człowiek dla mediów,
  • priorytet dobra odbiorcy jako wyznacznik bezinteresowności,
  • bezinteresowność w postrzeganiu dziennikarstwa jako misji i zawodu zaufania publicznego,
  • etyczna konieczność nieinteresownej afirmacji osób obecnych w mediosferze,
  • pytania o możliwość bezinteresownych mediów,
  • media jako narzędzia interesownych: komercyjnych, politycznych i ideologicznych działań,
  • intencje i motywacje przekazu w social media,
  • pytanie o jakość działań influencerów– bezinteresowność porad czy interesowność komercyjna,
  • bezinteresowność czy interesowność w języku mediów,
  • interesowność w sieci algorytmów i sztucznej inteligencji,
  • interesowna natura reklamy – granice perswazji dla dobra człowieka,
  • interesowna komercjalizacja i marketing wartości w reklamie i public relations,
  • interesowność działań public relations – z dylematami etycznymi czy bez nich,
  • opinia publiczna – bezinteresowność badań i interesowność kształtowania,
  • pytania o jakość interesowności odbiorców mediów,
  • interesowność jako wartość w zarządzaniu mediami.

 

Projekt dofinansowany przez Miasto Kraków w ramach programu Krakowskie Konferencje Naukowe.

krakow_-_logo.jpg krakowskie_konferencje_naukowe.jpg

 

Pliki do pobrania

fundusze_europejskie.jpg

reczpospolita.png

unia_europejska.jpg

Informacje o cookies ....

Zapisano