Aktualności
"Prywatność w mediach - prywatność i społecznościowość mediów" 13-14 V 2015
15.04.2015
Konferencje, sesje
Wpis może zawierać nieaktualne dane.
Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz Sekcja „Aksjologia Komunikowania” Polskiego towarzystwa Komunikacji Społecznej zapraszają na IX międzynarodową konferencję naukową Etyki mediów Prywatność w mediach - prywatność i społecznościowość mediów (Privacy in Media – Private and Social Media), która odbędzie się w Krakowie w dniach 13-14 maja br.
Przewodniczący Konferencji:
ks. dr hab. Michał Drożdż, prof. UPJPII
Sekretarz Konferencji:
dr Katarzyna Drąg
Media są dziś największym areopagiem, na którym sfera prywatności spotyka się ze sferą publiczną. Areopag był kiedyś symbolem szacunku dla prywatności w sferze publicznej. Na współczesnym medialnym areopagu pojawiają się tendencje przekraczania granic w odsłanianiu sfery prywatnej w sferze publicznej. Prywatność odsłania się w sferze publicznej dobrowolnie lub w sposób naruszający jej etyczną osłonę. Konferencja Etyki Mediów ma na celu poszukiwanie i wskazanie mechanizmów ochrony prywatności w mediach publicznych, prywatnych i społecznych oraz ochrony sfery dobra publicznego w mediach prywatnych.
Media kryją w sobie ogromny potencjał informacji, wiedzy i wartości ważnych dla życia prywatnego i dla troski o dobro publiczne, które można i trzeba odkrywać, poznawać i skutecznie wykorzystywać. Niestety, media przyczyniają się także do naruszania prywatności w imię celów społecznych, a także naruszają dobro wspólne w imię prywatnej własności mediów komercyjnych. Relacja prywatności do sfery publicznej ma nie tylko wymiar poznawczy, ale i konsekwencje etyczne, bo zło wynika często z nieodpowiedzialnego przekraczania granic między sferą prywatną i publiczną. Warto zatem badać współczesne media i poszukiwać medialnych sposobów ochrony prywatności w kontekście dobra wspólnego oraz ochrony dobra wspólnego w kontekście interesów prywatnych. Odpowiedzi na te i inne problemy i dylematy będziemy szukać w czasie IX międzynarodowej konferencji naukowej Etyki mediów w Krakowie Prywatność w mediach – prywatność i społecznościowość mediów. Privacy in Media – Private and Social Media, Kraków, analizując z różnych perspektyw medioznawczych, między innymi, następujące problemy:
• prywatność i jej ochrona w mediach;
• różne oblicza i odsłony prywatności w mediach i ich etyczne aspekty;
• media publiczne i prywatne;
• dobro wspólne a własność prywatna w mediach;
• prywatność w social media; społeczny wymiar prywatności w Internecie;
• intymność, prywatność, społecznościowość;
• sfera intymna w mediach: jej naruszanie i ochrona;
• ochrona własności prywatnej mediach oraz ochrona dobra wspólnego wobec nieuzasadnionych roszczeń prywatnych interesów;
• niesprawiedliwa cena własności prywatnej w sferze publicznej;
• gra prywatnością w talk show i w talent show; vouyeryzm i ekshibicjonizm w mediach;
• edukacja medialna: mądre i kompetentne wykorzystanie mediów w sferze prywatnej;
• public relations w sferze prywatnej człowieka;
• „prywatny” dziennikarz i „prywatne”, obywatelskie dziennikarstwo;
• prywatność w odbiorze mediów – mądre i umiejętne korzystanie z mediów itd.
Konferencji towarzyszył będzie – zgodnie z głównym założeniem naszych konferencji: konfrontacja teorii z praktyką – panel dyskusyjny z udziałem dziennikarzy mediów lokalnych i ogólnopolskich oraz praktyków komunikowania społecznego oraz spotkanie autorskie ze znanym dziennikarzem.
Zapraszamy Państwa do twórczego udziału w konferencji, prosząc o zgłaszanie chęci uczestnictwa za pośrednictwem strony www.etykamediow.pl (formularz elektroniczny) do 30 kwietnia 2015 roku.
Opłata konferencyjna w wysokości 300,- złotych
wpłata na konto: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, ul. Kanonicza 25, 31-002 Kraków, Bank BPH: 12 1060 0076 0000 3210 0016 0117, cel: etyka mediów
Opłata konferencyjna obejmuje koszty pełnego uczestnictwa wraz z możliwością publikacji tekstów (po uzyskaniu akceptacji recenzenta), nie obejmuje natomiast kosztów noclegów. Organizatorzy służą pomocą w ich rezerwacji. Kolejne informacje organizacyjne prześlemy Państwu po zgłoszeniu i potwierdzeniu przez nas uczestnictwa, natomiast szczegółowy program Konferencji prześlemy do dnia 5 maja. Potrzebne informacje znajdziecie Państwo na stronach: www.etykamediow.pl, www.upjp2.edu.pl; www.ptks.pl.
Pragniemy również poinformować, że twórczym owocem naszych konferencji są publikacje wydawane w ramach serii: Etyka mediów przez Wydawnictwo Biblos. Dotychczas ukazało się już 7 pozycji, a 5 kolejnych jest już w końcowej fazie wydawniczej. Po naszej tegorocznej konferencji planujemy wydać kolejne dwie tematyczne monografie w tej serii naukowej.
Pliki do pobrania
ix_konferencja_etyki_mediow.pdf
206.74KB [ .pdf ]